Soupeři, kteří se snaží přijít se zabijákem iPhonu,...
Celý podtitul:
Soupeři, kteří se snaží přijít se zabijákem iPhonu, budou potřebovat více než exkluzivní vlastnosti, aby lídra předčili
Od chvíle, co se iPhone začal prodávat v polovině roku 2007, konkurenční výrobci telefonů a poskytovatelé bezdrátových služeb, kteří nemají smlouvu na prodej tohoto přístroje Applu, dělali všechno pro to, aby nedávali najevo závist. Vrhli na trh několik přístrojů napodobujících dotykový displej iPhonu, ale většinou doufali, že se tento telefon, nabízený výhradně firmou AT&T, nestane hitem. Smůla. Ve čtvrtém kvartálu loňského roku už Apple získal více než čtvrtinu amerického trhu toho, čemu se říká chytré telefony, tedy mobilní telefony, které zvládají takové počítačové úkoly, jako jsou e-mail a brouzdání na webu.
Na trh má co nevidět přijít nová várka rádoby zabijáků iPhonu. Aby jim společnosti Verizon Wireless a Sprint Nextel pomohly soutěžit s AT&T, spolupracují na vývoji nových mobilů s některými velkými jmény z branže včetně firem Nokia a Samsung Electronics. Prvního dubna předvedla společnost Sprint přístroj firmy Samsung podobný iPhonu nazvaný Instinct, který bude debutovat koncem letošního roku. „Apple nebude vlastnit prostor sám,“ předpovídá Danny Bowman, viceprezident Sprintu, „bude mít spoustu konkurentů.“
Po uživatelích chytrých telefonů prahnou provozovatelé telefonních služeb. Uživatelé mají tendenci utrácet každý měsíc hodně za bezdrátové služby, protože surfují na webu a kontrolují si elektronickou poštu. Do konce loňského roku byla bezkonkurenčním lídrem na trhu firma Research In Motion (RIM), jejíž telefony BlackBerry prodávají všichni hlavní provozovatelé bezdrátových sítí v USA. RIM je stále největším výrobcem chytrých telefonů, podle výzkumné firmy Canalys jí patřil ve čtvrtém kvartálu podíl 41 procenta na americkém trhu. Apple se však stal soupeřem během necelého roku – a dal společnosti AT&T konkurenční výhodu, protože lidé, kteří chtějí iPhone, ho nedostanou nikde jinde.
Soupeření s Applem může být pro zákazníky dobrodiním. Nové telefony budou nabízet více než e-mail a primitivní možnosti brouzdání na webu, jaké nabízejí dnešní těžkopádné přístroje, a budou více kopírovat snadnost, rychlost a flexibilitu osobních počítačů. K dispozici bude větší škála chytrých telefonů, mnohé z nich za méně než 399 až 499 dolarů, což je cena iPhonu. Přístroj KF-700 firmy LG Electronics, který se začne prodávat v USA koncem letošního roku, má klávesnici, jež se vysouvá zpoza dotykového displeje přístroje, aby se usnadnilo psaní. Dotykový displej a vysouvací klávesnici bude rovněž mít přístroj Xperia X1 firmy Sony Ericsson.
Na trumfnutí Applu však nebude stačit jen úžasná technologie. Z iPhonu se stal hit díky hladké integraci hardwaru a softwaru a snadnému ovládání. V přístroji se spojuje celá řada počítačových funkcí, které během několika minut zvládnou i „technofobové“. Soupeřům se tuto fintu zatím nepodařilo napodobit. První pokus firmy Sprint poslat do boje proti iPhonu soupeře, přístroj tchajwanského výrobce High Tech Computer, byl od listopadového debutu poznamenán neuspokojivými prodeji.
Větší naděje vkládá Sprint do přístroje Instinct. Loni dala tato firma dohromady to, čemu říká „tygří tým“, aby vytvořil produkt s krycím názvem Nerva. Společnost pověřila skupinu Iconmobile z Berlína, aby vyvinula software umožňující hladkou a snadnou souhru dotykového displeje telefonu, knoflíků a jednotlivých menu. Firma Sprint potom vyslala své techniky, aby pracovali se Samsungem a poskytovateli mobilních aplikací, aby se zajistilo, že aplikace vytvořené pro přístroj budou vzájemně reagovat beze švů s platformou značky Iconmobile. Firma Sprint rovněž pracovala na začlenění softwaru společnosti TeleNav, aby telefon mohl využívat satelitní signály globálního pozičního systému (GPS) a nabízet lokalizační služby jako určování směru jízdy a tipy na restaurace. Počítá se, že Instinct přijde na trh v polovině června a měl by stát 200 až 250 dolarů.
Na Apple má spadeno také Nokia, největší výrobce mobilních telefonů na světě. Loni na podzim se tato finská společnost nechala slyšet, že někdy po červnu začne prodávat nový mobil s dotykovým displejem, ale neuvedla žádné podrobnosti. Fanouškům bezdrátové technologie tak nezbývalo než hledat záchytné body v patentových aplikacích Nokie. Jeden z nich popisuje telefon, který „cítí“ pohyb, aniž se ho někdo přímo dotýká, takže uživatel by například mohl přístroj naklánět, aby se posouval dolů po webové stránce. „Už na trhu působíme dlouho a jsme opravdu vpředu, pokud jde o funkčnost, vlastnosti a objem,“ uvádí Daniel Shugrue, vedoucí marketingový pracovník Nokie.
Rovněž společnost RIM naznačila, že se chystá pustit do boje s Applem. Tato kanadská firma tvrdí, že letos přijde nejméně se čtyřmi novými mobilními telefony, i když nechce uvést detaily. Analytik Carmi Levy z AR Communications se domnívá, že alespoň jeden z těchto přístrojů bude mít dotykový displej.
Apple samozřejmě nečeká s rukama v klíně. Šestého března tato společnost z kalifornského Cupertina prozradila plány na vybavení iPhonu možností posílání firemních e-mailů a oficiálně otevřela tento přístroj externím vývojářům softwaru, čímž jim umožnila vytvářet nové aplikace. Spekuluje se také, že vylepšený iPhone, který by se měl brzy objevit, nabídne nové funkce, například videokonference a technologii GPS. Apple se k tomu odmítl vyjádřit.
Není jasné, zda Instinct firmy Sprint nebo nějaký jiný z nových přístrojů bude spotřebitelům imponovat tak jako iPhone. Konkurence je však tady. Apple pomáhá podnítit nástup novinek, i když nepřicházejí z Cupertina.
SOUVISLOSTI
Napodobování Applu
Kopírovat úspěch Applu je těžší než kopírovat jeho výrobky. V hlavní reportáži dubnového vydání časopisu Wired nazvané „How Apple Got Everything Right by Doing Everything Wrong“ (Jak se Applu všechno povedlo tím, že dělal všechno špatné) se uvádí, že metody Applu jsou v přímém protikladu k hlavním zásadám Silicon Valley, zvláště k heslu Googlu „Nebuďte zlí“ (Don’t be evil). Leander Kahney píše, že „úmyslné opovrhování mantrou Googlu šlo Applu k duhu“.
/popisek pod obr. na s. 52 vlevo nahoře/
Sony Ericsson Xperia X1
/popisek nad obr. na s. 52 dole uprostřed/
LG KF-700 nabízí vysouvací klávesnici
/popisek nad obr. na s. 52 vpravo nahoře/
Sprint vkládá naděje do přístroje Instinct
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl