Menu Zavřít

Architekti namalovali budoucnost Negrelliho viaduktu

29. 9. 2016
Autor: Moba studio

V hlavní roli kreativní zázemí pro veřejnost. Okolí Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně se má zaplnit bistry, galeriemi či dílnami. Počítá s tím architektonická studie, kterou dalo pod záštitou hlavního města dohromady po letech plánování CCEA - Centrum pro středoevropskou architekturu. Studie navazuje na kompletní rekonstrukci viaduktu, do které se v příštím roce pustí železničáři.

Hlavním tématem studie bylo pro autory studie z ateliéru Moba studio vytvoření dostatečného zázemí pro aktivní veřejný prostor. „Příklady z Curychu, Vídně či Berlína dokazují, že je možné skloubit železniční provoz na viaduktu s aktivním využitím prostorů pod stavbou. Navíc s kreativním programem se Negrelliho viadukt stane významným místem nejen pro Karlín ale pro celou Prahu,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová.

Do studie autoři promítli požadavky veřejnosti, počítá zároveň s novými stavbami a rekonstrukcemi, které v blízkosti viaduktu připravuje hlavní město, ministerstvo spravedlnosti i soukromníci. Studie pracuje s technologií a navrhuje technické řešení, které zabrání poškozování pískovcového kamene v době nízkých teplot. Navržené zásahy do oblouků jsou řešeny bez konstrukčních zásahů do mostního tělesa, které je kulturní památkou.


Podívejte se na studii:

FIN25


„Vždycky jsme zastávali ten názor, že zneužití viaduktu, jak vypadá dnes, je to nejhorší, co může pro památku být. Vždy jsme byli pro to, aby se většina oblouků využila, ale aby se to řešilo koncepčně a jednotně a aby se nepopíral tvar oblouků, jejich architektura,“ zmínil již dříve Ladislav Špaček z Národního památkového ústavu.

Studie počítá s využitím 44 oblouků, viadukt jich má celkem 74. Revitalizace by se skládala z šesti celků, které jsou definovány odlišným veřejným prostorem. Park Viadukt, U Kasáren, Negrelliho náměstí, Karlínská brána a Jeruzalémský ostrov. Transformací a reorganizací prostor a okolí Negrelliho viaduktu má vzniknout katalyzátor pro družení nejen karlínských sousedů, ale i ostatních obyvatel Prahy.

Dále čtěte:

Železničáři chtějí opravit Negrelligo viadukt. Cenu odhadují na 1,2 miliardy

Metropolitní plán nemá kdo dělat. Skoro všichni členové IPR podali výpověď


  • Našli jste v článku chybu?