Neradostnou ekonomickou situaci středočeského leteckého výrobce citelně vylepší dva čerstvé kontrakty s ministerstvem obrany. Hodnota obchodů s podnikem Aero Vodochody činí 2,15 miliardy korun.
Zatímco v posledních měsících se letecký výrobce pohyboval nad propastí a došlo i k výměně jeho prezidenta, vývoj v posledních dnech věřitele i zaměstnance Aera citelně uklidnil. Konečně se totiž podařilo dotáhnout dvě důležité smlouvy s českou armádou. „Dodání letounů L-159T2 představuje důležitý pokrok v programu L-159, neboť významně rozšiřuje schopnosti a technologickou vyspělost této cvičné a bojové platformy,” oddechl si Dieter John, novopečený prezident Aera.
Trojici dvoumístných strojů L-159 Alca za 553 milionů měly české vzdušné síly dostat už loni, jenže kontrakt se významně zpozdil. Při podzimních pozemních testech totiž došlo k samovolné katapultáži sedačky a do vyšetření události obrana nechtěla letouny převzít, natož za ně platit.
Středočeské déjà vu. Potíže Aera připomínají jeho krizi v 90. letech
Aero Vodochody přitom se stovkami milionů počítalo, potřebovalo je na zajištění svého provozu, který v posledních letech citelně vyčerpává vývoj nového stroje L-39NG. Obchod se znovu rozhýbal až letos na jaře, kdy se ukázalo, že za vystřelení sedačky z kokpitu může chyba pracovníka Aera.
Minulý týden zase ministerstvo obrany oznámilo uzavření další zakázky za 1,6 miliardy korun. Za tyhle peníze si nechá opravit a zmodernizovat svých šestnáct starších strojů L-159 Alca. „Smlouva potvrzuje, jak důležitou roli hrají domácí firmy při budování a udržování našich vojenských schopností,” reagoval Filip Říha, který z pověření už od ledna vede vyzbrojovací sekci ministerstva obrany.
I když tyhle kontrakty za více než 2,1 miliardy korun jsou pro chod podniku Aero Vodochody velmi důležité, zásadní bude, jak dopadne projekt L-39NG. Právě na úspěchu či neúspěchu tohohle letounu na evropském a světovém trhu nyní závisí další budoucnost středočeské firmy se zhruba 1700 zaměstnanci.
O Aeru Vodochody dále čtěte: