Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze v minulých dnech otevřela ateliéry a klauzurní práce svých studentů představila široké veřejnosti. V rámci výstavy Artsemestr léto 2011 tak mohli zájemci nahlédnout do čtrnácti specializovaných pracovišť.
Foto: Jakub Stadler
Na VšUP jde o tradici, na konci semestru se tu představují studentské práce pravidelně. A jak vysvětluje Josef Ťapťuch, vedoucí ateliéru módní tvorby, jsou to díla ze všech umělecko-řemeslných odvětví: „Jde o širokou škálu aplikovaného umění – architektury, designu a celou řadu starých uměleckých oborů, jako je sklářství nebo kov, šperk, dřevo, oděv, obuv či keramika.“ Právě v jeho ateliéru dostali studenti zadání pod názvem Coutier Lab, tedy krejčovská laboratoř. Jejich úkolem bylo prostudovat ikonografii a techniku základních struktur novodobé oděvní kultury a ty pak rozpracovat do vlastních kolekcí. Výsledkem jsou nejen večerní šaty, ale i koktejlky či dámský oblek. Studenti si šaty sami nevyráběli, ale jak vysvětluje studentka Renata Sedláková, museli připravit dokonalý střih, který pak zpracovala specializovaná firma.
V Ateliéru keramiky a porcelánu zase studenti pod vedením Pavla Knapka navázali na práci ze zimního semestru. Tehdy tvořili vázy a nápojové soupravy. V letních měsících je pak doplnili vázičkami na drobné květiny. Stejně tak k nápojovým setům připojili servírovací doplňky. Inovativní jsou nejen použitými materiály, ale i tvary. Většina vystavených prací přitom neřeší barevnost. Keramické kousky jsou převážně bílé.
Studenti Ateliéru K.O.V. se zase v letním semestru věnovali pod vedením Evy Eisler tvorbě projektů s prostorovým a koncepčním přesahem od objektu k instalaci.
Nositelná móda i výtvarná díla
Úkol s názvem Fantasy-Mystery-Sci-Fi pro své studenty připravila módní návrhářka Liběna Rochová, která na VšUP vede Ateliér designu oděvu a obuvi. Studenti se v jeho rámci zabývali více nositelnými oděvy. Klauzury pak byly spíš výtvarnými díly. „Nechci, abychom navrhovali ,jen šaty‘, jde mi o konceptuální myšlení v oděvu s přesahy do volného umění,“ říká Rochová.
Daleko od svých oblíbených témat nešli v zadání ani Jan Němeček a Michal Froněk coby Olgoj Chorchoj, kteří studentům v Ateliéru designu výrobků III připravili hned několik možností. Studenti měli vytvořit například dekor pro roboticky broušené sklo, nástěnné či náramkové hodinky a v případě klauzurních prací pak mělo jít o netradiční prezentaci sportovní značky.
Hledáme uplatnění
Většina studentů má ambici uplatnit své výrobky v praxi. „Na VšUP se snažíme úzce spolupracovat s průmyslem. Převážná část prací se vytvářela v rámci grantové politiky. Záleží na našich partnerech, do jaké míry je pak v reálu uplatní. Ale naše snaha přetavit nápady do sériové výroby je evidentní,“ říká Josef Ťapťuch.
Kromě Prahy se v rámci Artsemestru studenti naposledy představili i ve Zlíně. Odtud škola část svých ateliérů stěhuje do metropole. Kulturní akce a výstavy tam vyvrcholí 24. června.