Podle nejnovější studie celosvětové sítě členských společností KPMG Never catch a falling knife vnímají firmy z Asie ekonomickou recesi jako velkou příležitost provést velké změny v oblasti řízení. Evropské společnosti naproti tomu stále nejsou rozhodnuty jak na současnou recesi reagovat.
Autor: Martin Siebert
Téměř 90 procent společností v Japonsku a 84 procent společností v Singapuru plánuje v příští dekádě radikálně změnit své obchodní modely. V Indii to je 72 a v Číně 66 procent. V České republice a Nizozemsku to je pouhých 20 procent. Podobně nízké hodnoty vykazují i další evropské státy - Belgie (25 procent), Maďarsko (30 procent) či Velká Británie (42 procent). Nejvyšší procento zaznamenala studie mezi irskými respondenty, kde jich zásadní změny očekává 63 procent.
V Evropě je vysoké procento respondentů, podle nichž je současná ekonomická krize specifická a s podobnou situací nemají žádnou zkušenost. V celosvětovém měřítku má podobný názor jen 15 procent dotazovaných. Ale například v Německu, Itálii nebo Maďarsku je toto procento mnohem vyšší, kolem 40 procent. Tyto výsledky ukazují, že v Evropě mají společnosti potíže s tím, aby našly strategii, která by jim napomohla vyrovnat se s aktuálním hospodářským poklesem.
Řada evropských společností se spoléhá na vládní aktivity a připravované protikrizové balíčky a také lepší regulaci ve finančním sektoru. Téměř třetina respondentů (28 procent ve španělsku, 24 procent v Nizozemsku a 20 procent v Polsku) je přesvědčena, že právě toto je krok dopředu.
Naproti tomu v Japonsku tento názor nevyjádřil nikdo z dotazovaných. V Singapuru to bylo pouhých osm procent. V těchto zemích respondenti upřednostňovali snížení výdajů, v Japonsku se navíc zaměřovali na zlepšení řízení rizik a plánování.
Část respondentů z Indie, Číny nebo Singapuru nevnímá současné ekonomické problémy jako něco nového, ale spíše jako součást pravidelného procesu obnovy, který je pro dlouhodobý ekonomický rozvoj nezbytný.
V jedné oblasti se však respondenti shodli - kdy se začne světová ekonomika opět zotavovat. Více než polovina z nich je přesvědčena, že oživení nastane již v roce 2010, 22 procent odkazuje spíše k roku 2011 a sedm procent pak k roku 2012. Pouze jedno procento dotazovaných sdílí pesimistický názor, že situace celosvětové ekonomiky zůstane ještě v roce 2014 stejná.
Česká republika
Pouze 45 procent dotazovaných společností z České republiky se chystá během následujícího roku provést změny ve svých strategiích, což ukazuje na určitou míru důvěry v budoucí vývoj. Nutí je k tomu zejména měnící se nákupní návyky spotřebitelů a tlak na cashflow. V dlouhodobější perspektivě pouhých 20 procent společností plánuje v následující dekádě uskutečnit strategické změny, aby zlepšily svoji pozici na trhu.
Pro české společnosti, které se rozhodly uskutečnit změny, je v současnosti největší překážkou cena. Tu se chystá změnit celých 100 procent respondentů. 75 procent firem pak jako důvod pro změnu uvedlo měnící se situaci na stávajících exportních trzích.
Více na NašePeníze.cz.