Menu Zavřít

Asie ujíždí Evropě levnými elektromobily

8. 11. 2010
Autor: profit

To, že Asie žije elektromobily ukázalo 25. světové sympozium a výstava baterií, hybridů a elektromobilů v Shenzhenu.

Foto: TILI Czech republic

Výstava EVS 25 ukázala nejnovější trendy v rozvoji nízkoemisní a bezemisní dopravy. Stovky vystavovatelů představily současná řešení pro lepší život ve městech a udržitelnou dopravu, od ekologičtějších baterií až po nejnovější modely elektromobilů. Zástupce společnosti TILI Czech Republic s.r.o. mapoval možnosti spolupráce pro rozvoj elektromobility v České republice.

Největší pozornost na výstavě v čínském Shenzenu probíhající ve dnech 5. – 9. 11. 2010 tradičně poutalo představení elektromobilů. Kromě zavedených světových značek se prezentovaly desítky čínských automobilek, které se specializují na čínský, potažmo východoasijský trh. Na rozdíl od Evropy zde většina firem již elektromobily produkuje, případně bude výroba zahájena v několika měsících. Nejčastějším modelem je malé čtyřmístné rodinné auto, které se hodí do přeplněných velkoměst. Běžný dojezd dosahuje 180 km. Výhodná je i cena, v přepočtu se pohybuje v průměru kolem 300 000 korun.

Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI Czech Republic, s.r.o, dodává: „Asijští výrobci dokáží nabídnout elektromobil za poloviční až třetinovou cenu těch, které se začnou v roce 2011 prodávat v České Republice. Pokud by se asijské elektromobily prodávaly i v České Republice, byla by jejich cena srovnatelná s auty na fosilní paliva.

Ačkoliv se čínské automobilky zaměřují především na domácí či regionální trh, neváhají expandovat i do Evropy. Značky jako BYD, Chery New Energy, Luxgen, či Saic tak možná brzy nebudou neznámé ani u nás. Často mají ale problémy se zdlouhavým dosažením homologace. „Je podstatně jednodušší expandovat do Spojených států. Některé naše vozy již mají homologaci i pro evropský trh, pro ostatní hledáme regionální partnery, aby nám pomohli celý proces dotáhnout do konce,“ shrnuje postoj automobilek Jing Liu z firmy Dongfeng Electric Vehicles (Shandong) Co., Ltd.

bitcoin_skoleni

Východoasijská města často trpí vysokým znečištěním, které nutí vlády k hledání nových ekologických řešení. Proto se velké naděje vkládají např. do produkce elektrobusů, které sice v Evropě v některých metropolích již fungují, zatím však v omezené míře. Jen v čínské provincii Shandong je minimálně 5 společností vyvíjejících vlastní verze elektrobusů. V následujícím roce je očekáván velký boom. Fenoménem jsou také elektrické taxíky, ve kterých zatím vede Tokyo. Jen v Shenzhenu jich však v současné době jezdí 50 a do konce roku jich má dalších 50 přibýt.

Na rozdíl od tradičních autosalónu v Evropě není v Shenzenu k vidění příliš futuristických modelů. Státy východní Asie postupují v elektromobilně mílovými kroky a zajímá je, co je k dispozici nyní, nikoliv hypoteticky za 10 let. Také se neobjevuje mnoho elektroskútrů či elektrokol, ty jsou totiž v asijských velkoměstech již naprostou samozřejmostí. K vidění byly i moderní technologie spojené s elektromobilitou. Především mezi evropskými návštěvníky vzbudil velkou pozornost britský koncept bezdrátového napájení. „Jedná se o ideální model do historických center měst. Můžete tam vpustit pouze elektromobily a zároveň jim umožnit nabíjet se bez budování nějakých nevzhledných nabíjecích sloupků,“ nastínil budoucnost jeden z vedoucích pracovníků firmy HaloIPT Anthony Thomson.

  • Našli jste v článku chybu?