Menu Zavřít

Asijská hrozba přichází do Česka

5. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Evropští prodejci automobilů se už mnoho let děsí nástupu čínské konkurence. Letos se tato hrozba zhmotnila, čínské značky poprvé vystavovaly ve Frankfurtu a na český trh mají přijít do konce roku.

Auta z Číny Evropští prodejci automobilů se už mnoho let děsí nástupu čínské konkurence. Letos se tato hrozba zhmotnila, čínské značky poprvé vystavovaly ve Frankfurtu a na český trh mají přijít do konce roku. Podle dostupných statistik je v Číně přes 170 automobilek, které v loňském roce vyrobily 3,7 milionu osobních vozů. Na počet obyvatel to sice není mnoho, ale potenciál Říše středu je ohromný a každý rok tam produkce narůstá o milion aut. Číňané se pokoušejí svá auta exportovat po vzoru Japonců, ale zatím se jim příliš nedařilo. Důvodů bylo několik. Kdo chce v určitém regionu masivně prodávat auta, musí zde mít i hustou prodejní a servisní síť. Tu zatím v Evropě nebyla žádná asijská automobilka, kromě Japonců a Korejců, schopna vybudovat. Čínská auta také nedokázala splnit přísné technické normy Evropské unie, výhrady se týkaly hlavně bezpečnosti a emisních limitů. Pravidelně také propadávaly v crash-testech. Brilliance do konce roku Ani v České republice Číňanům pšenka nekvetla. O dovoz značek Jiangling, Geely Automobile i Brilliance Auto se před lety pokoušel autobazar Auto-diskont, po něm největší prodejce ojetin AAA Auto. Z velkých plánů ale sešlo. Jenže časy se mění a Číňané letos poprvé vystavovali na prestižním Frankfurtském autosalonu. Na tomto veletrhu podepsala dohodu o spolupráci s generálním evropským dovozcem HSO Motor česká firma Charouz Motors. Kontrakt umožní dovážet do Česka postupně celou modelovou paletu čínské značky Brilliance. Andrej Barčák, který smlouvu za českou stranu spolupodepisoval, potvrdil, že dodávka prvních vozů se očekává těsně po udělení evropské homologace, velmi pravděpodobně ještě do konce roku 2007. BRILLIANCE BS6 PROPADL V CRASH TESTU Čínská limuzína Brilliance BS6 prošla v Evropě nárazovým testem, který v souladu s normami NCAP provedl německý ADAC. Z pěti Možných hvězd obdržel čínský koráb jednu jedinou. Z hlediska celkového počtu bodů měl vůz sice nárok na dvě hvězdy, avšak druhá hvězda bylo vozu odňata kvůli bočnímu nárazu, při němž došlo k překročení biomechanické mezní hodnoty v oblasti hrudníku a břicha figuríny. „K prodeji vozů budeme využívat současné prodejní sítě holdingu Charouz, v plánech máme samozřejmě i vybudování regulérní sítě dealerů“, říká Andrej Barčák. Nový dovozce přitom nemá obavy z nízké bezpečnosti vozů. „Sedan BS4 je prý nyní výrobcem upravován tak, aby mohl získat tři až čtyři hvězdičky v Euro-NCAP. Na stejný bezpečnostní standard budou posléze upravovány i nově nabíhající modely,“ tvrdí. První má být sedan**

FIN25

Prvním čínským autem na českém trhu má být sedan BS4 s benzinovým motorem Mitsubishi o obsahu 1,8 litru a výkonu 136 nebo 170 koní. Auto vybavené v základní verzi ABS, manuální klimatizací a čelními i bočními airbagy je 4,65 metru dlouhé a do kufru se vejde 430 litrů zavazadel, cena by se měla pohybovat kolem 400 tisíc korun.

Například cena Škody Octavia začíná na 424 900 korunách, ale s motorem o obsahu 1,4 litru. Vedle toho by měl čínský výrobce dodávat na český trh větší limuzínu BS6 a také sportovní hatchback.

  • Našli jste v článku chybu?