Menu Zavřít

Ask.com: Stojí za omrknutí

27. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Webový vyhledávač usiluje o lepší prezentaci svých zjištění

MM25_AI

Od doby, kdy koncem devadesátých let přinesl webový vyhledávač Google revoluci, se kvalita výsledků netového pátrání obrovsky zlepšila. Zvláště též narostla schopnost vydělávat peníze na kontextově senzitivních reklamách, jež zároveň nabízí. Ovšem vzhled googlovských stránek se zatím pramálo změnil. A výsledky vyhledávání Microsoftu či Yahoo! vypadají náramně podobně - obsahem i formou.
Ask.com, jehož část aktivit se týká pátracího byznysu, se rozhodl k novému tahu. Ve skutečnosti nemá web relevantnější výsledky vyhledávání. Variabilita bývá totiž natolik velká, že je nemožné říci, zda jeden vyhledávací engine funguje dlouhodobě lépe než jiné. Ask se však pokouší prezentovat svá zjištění užitečnějším způsobem. A hle, do značné míry se mu to daří.
Místo aby následoval minimalistický přístup Googlu, jenž zaplní většinu stránky výsledky hledání a textovou reklamou probíhající vpravo dole, rozděluje Ask stránku do tří sloupců. Prostřední, který zabírá polovinu celkové šířky stránky, obsahuje očekávané výsledky vyhledávání s asi třemi „sponzorovanými linky“ nahoře. Najdete tu i pár vylepšení. Tam, kde se to hodí, je prvním výsledkem něco s fakty: třeba biografie nebo definice. U výsledných odkazů je rovněž ikonka divadelního kukátka. Posuňte tam kurzor a uvidíte náhled stránky o velikosti palce, k níž směřuje odkaz, což vám může ušetřit spoustu kliknutí na odkazy, které vám nevyhovují.
Sloupec na pravé straně nabízí dvě možnosti, které mohou pomoci s výběrem: zúžit vyhledávání a rozšířit hledání. Řekněme, že jste napsali „Kalifornské prázdniny“, což přineslo více než třináct milionů odkazů. Zúžení volby zahrnuje návrh „Kalifornské prázdninové balíčky“ a „Romantické prázdninové balíčky“ - ať kliknete na kterýkoliv z nich, dostanete daleko konkrétnější výsledky. Proces neprobíhá do nekonečna. Nejzúženější volba „Romantické prázdniny“ vedla k „Romantické prázdninové balíčky v New Hampshire“. Jistě fajn místo, ale nemá nic společného s kalifornskými výsledky. Dosažené „rezulty“ vám občas připomenou, že stroje ještě stále lidské řeči nerozumějí. Například hledání „Steve Jobs“ a „Steve Jobs rodina“ přineslo následující: „Steve Jobs zatelefonoval rodině oběti pobodání.“
Rozšířená hledání jsou ještě méně uspokojivá. Hledání „Palm Springs prázdniny“ mohlo v klidu navrhnout volbu v sousedícím Palm Desert nebo Indian Wells, ale namísto toho jsme dostali nabídku k dovolené v Kalifornii, Mexiku a na Floridě. A v odpovědi na zadání „Steve Jobs“ přinesla rozšířená volba odpověď: „Vynálezce nylonu.“
Třetí sloupec, dole na pravé straně webu, obsahuje rozličné informace - užitečné a související s tématem hledání. Při zadání jména osoby se například objeví seznam jejího vyobrazení, biografické údaje z Wikipedie nebo výběr odpovídajících blogů s novinkami. Hledání destinací je zase obohaceno o obrázky, mapy, zprávy a údaje z Wikipedie.
Máte-li kterékoli z pěti různých bezdrátových zařízení (Sprint handsets), můžete využít dalších výhod Ask.com. Ask Mobile GPS kombinují přesné lokální vyhledávání s navigací krok za krokem, obojí využívá data globálního pozičního systému generovaná po telefonu. Služba stojí deset dolarů měsíčně s dvoutýdenní bezplatnou zkouškou.
Ask si jistě nedělá iluze o tom, že sesadí Google z pozice šampiona ve vyhledávání. Ovšem reklama ve vyhledávačích je dle šéfů natolik lukrativní, že se investice do nového designu vyplatí, budou-li se stávající zákazníci ptát jen o trochu častěji. A za omrknutí to stojí i pravidelným uživatelům Googlu, Microsoftu nebo Yahoo!.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?