Vládě se nedaří podpora vývozu, podnikatelé chtějí jiný přístup Český export klesá. Zatím nijak dramaticky, letos je meziročně nižší o 3,7 procenta. Do podpory exportu vkládá vláda miliony. Podnikatelé nejsou spokojeni a založili Asociaci exportérů.
Vládě se nedaří podpora vývozu, podnikatelé chtějí jiný přístup
Český export klesá. Zatím nijak dramaticky, letos je meziročně nižší o 3,7 procenta. Do podpory exportu vkládá vláda miliony. Podnikatelé nejsou spokojeni a založili Asociaci exportérů.
Nevládní podnikatelská reprezentace v Bruselu (CEBRE), iniciovaná Hospodářskou komorou a Svazem průmyslu a dopravy, stála své zakladatele desítky milionů korun. I stát přispěl šesti a půl miliony. Za půl roku existence získala agentura CEBRE pouze dvanáct zakázek a vydělala zhruba 150 tisíc korun. Česká centra, která zřizuje ministerstvo zahraničí, uzavřela za loňský rok pouhých 118 obchodů mezi českými a zahraničními partnery. Úspěšnější je vládní agentura Czech Trade, z jejíchž aktivit vzešlo 2169 smluv. Podpora exportu je podle Vladimíra Špidly jednou z priorit jeho vlády. Podnikatelé s ní však spokojeni nejsou a podle vyjádření zástupců velkých i středních firem spoléhají raději sami na sebe. A to nejen proto, že za hodinu konzultací vyžadují vládní proexportní agentury až 1200 korun a za týdenní stáž v Bruselu několik desítek tisíc korun. „Nevím, jestli bychom v těchto společnostech našli ty správné odborníky, kteří by mohli pomoci v našem poměrně specializovaném oboru,“ řekl médiím náměstek společnosti Hytos Vrchlabí Jaroslav Jebavý. Hytos většinu své produkce hydraulických prvků vyváží, ale od státu přijal jen příspěvek na podporu své prezentace na zahraničních veletrzích.
Vývozci se spojili
Když se v dubnu spojili podnikatelé kolem tzv. Trutnovské výzvy a apelovali na vládu, aby zabránila dalšímu posilování koruny, setkali se u veřejnosti s kritikou. Exportéři však neočekávají, že jim bude vláda udržováním slabé koruny zametat cestičku do světa. Chtějí prý jen stabilní ekonomické a měnové prostředí, v němž by mohli vyrábět kvalitní a konkurenceschopné zboží.
Nejde jen o kurz koruny
„Problémy exportu jsou zjednodušovány na problémy kurzové. Zajištění proti nepříznivým pohybům komory jen snižuje naši ztrátu a není konečným řešením. Proto jsme založili Asociaci exportérů, jejímž prostřednictvím chceme působit na efektivnější aktivitu klíčových institucí, které ovlivňují domácí podnikatelské klima,“ říká Oldřich Štancl, finanční ředitel Petrof, s. r. o. Členové nově vzniklé asociace především chtějí změnit obraz České republiky jako původce laciného zboží. Do asociace se zatím přihlásilo 40 vývozců od Škoda Auto až po firmy s několika zaměstnanci.
Instituce podporující vývoz
státní:
* Exportní garanční a pojišťovací pojišťovna EGAP
* Česká exportní banka
* Agentura Czech Trade
* Česká centra ministerstva zahraničí
* Obchodní radové na českých zastupitelstvích
komerční:
* CEBRE v Bruselu (zakladateli jsou Hospodářská komora a Svaz průmyslu a obchodu) Obchodní komory, např. česko-německá, česko-švýcarská atd.
Asociace exportérů
* prosazuje všechna opatření, vedoucí k zachování přiměřeného vývoje kurzu koruny
* preferuje fiskální politiku, která nepřenáší daňovou zátěž do budoucích let
* prosazuje krytí neopakovatelných výdajů neopakovatelnými příjmy
* prosazuje srovnání podmínek pro zahraniční a tuzemské investory
* požaduje zvýšení aktivní podpory v oblasti exportního pojištění včetně pojištění exportních investic (EGAP) a úvěrového zajištění (ČMZRB, ČEB) a zohlednění postavení tuzemských firem vůči zahraniční konkurenci
* prosazuje snížení administrativní náročnosti podnikání a tím snížení neproduktivních nákladů
* usiluje o takové daňové podmínky, které přispívají k rychlejšímu rozvoji tuzemských výrobců
* požaduje, aby sociální systém státu preferoval aktivní přístup občanů k jejich ekonomickému zajištění a omezoval zneužívání sociálního systému
* prosazuje usnadnění a zjednodušení podmínek pro přechod zboží přes hranice