Ve středu 5. dubna 2017 poslanecká sněmovna přes dlouhodobě veřejně proklamovanou snahu o urychlení výstavby silnic a dálnic překvapivě neschválila pozměňovací návrh k novele Stavebního zákona zavádějící důležité prvky k zásadnímu urychlení přípravy dopravních staveb. Návrh byl předložen skupinou poslanců podporovaných napříč politickým spektrem a za podpory všech hlavních profesních organizací v oblasti dopravní infrastruktury a s využitím zahraniční dobré praxe.
Pozměňovací návrh měl zavést instituty pro zásadní urychlení výstavby liniových infrastrukturních projektů, zkrátit dobu pro přípravu a zavést mechanizmy, které jsou běžné v západních zemích s kvalitní dopravní infrastrukturou. Mezi prosazované patřilo například zrušení odkladného účinku odvolání žalob proti rozhodnutí o vyvlastnění, zavedení institutu předběžné držby (možnosti získání stavebního povolení ve výjimečných případech bez užívacího titulu k pozemku) nebo umožnění vstupu na pozemek pro provedení průzkumných prací a měření.
Pokud tento klíčový pozměňovací návrh nebude zahrnut zpět v Senátu, nedojde podle Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) k žádnému urychlení přípravy a realizace staveb, klíčové stavby v regionech, jako jsou obchvaty měst a obcí budou opět blokovány a odsouvány do nedohledna. Veřejnost se tak podle ARI může oprávněně cítit podvedena.
Tomáš Janeba, prezident ARI, komentoval včerejší výsledek takto: „Nechápeme přístup poslanecké sněmovny. To, co bylo ve druhém čtení poslanci odsouhlaseno, bylo ve třetím zamítnuto. To přináší řadu otázek k dalšímu vývoji infrastrukturních projektů. Bez tohoto klíčového pozměňovacího návrhu nepřináší novela stavebního zákona žádné další prvky, které výrazně urychlí jakoukoliv dopravní stavbu. Bohužel opět zvítězila pozemková lobby nad sliby a závazky poslanců vůči svým voličům, že situaci změní.“
Komentář k výsledkům ČSÚ o stavebnictví |
---|
Z výsledků Českého statistického úřadu za stavebnictví za únor letošního roku jednoznačně vyplývá, že pokles stavební produkce je v českých podmínkách dlouhodobý trend. Stavební produkce opět klesla v segmentu dopravní infrastruktury, ale i v pozemním stavitelství. Aby toho nebylo málo, včerejší jednání poslanecké sněmovny k novele stavebního zákona přineslo Svazu podnikatelů ve stavebnictví velké rozčarování vzhledem k projednávání pozměňovacích návrhů, které byly ze strany svazu zaměřeny především na zlepšení, zjednodušení a urychlení investorské přípravy staveb dopravní infrastruktury. Pozměňovací návrhy se nepodařilo z nepochopitelných důvodů prosadit, výsledná podoba novely pro nás znamená velké zklamání. Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví |