Z garáže na Náchodsku vyrostl ve značku s aktuálními ročními příjmy přes 800 milionů korun. Prodejce spodního prádla Astratex má za sebou úspěšný rok, jehož výsledkem byl 20% růst tržeb. Ten společnost zaznamenala i přes probíhající koronavirovou krizi. „Zhruba polovina prodejů stále připadá na Česko, ale prodeje rostly i v dalších zemích, zejména na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku,“ přibližuje pro Euro.cz brand manažerka Iva Janoušková.
Letos prodejce očekává meziroční růst okolo 25 %, což odpovídá tržbám kolem jedné miliardy korun. Počátek loňského roku tomu přitom příliš nenasvědčoval. „Začátek pandemie pro nás znamenal pokles obratu o 80 procent, protože lidé kvůli nejistotě zpočátku nakupovali zboží základní potřeby jako potraviny, jídlo a zdravotnické potřeby,“ říká Janoušková s tím, že v létě kvůli omezeným cestám do zahraničí čelili také poklesu prodeje plavek, které v červnu zpravidla tvoří až třetinu obratu.
Situace se otočila až v druhé polovině roku, a to hlavně díky výprodejovým akcím. V posledním čtvrtletí pak společnost pocítila silný růst, který zakončila rekordní vánoční sezónou. A v růstu Astratex pokračoval i v letošním roce, kdy hrál významnou roli lockdown, a to nejen v Česku. „Působíme v deseti zemích a na tržbách je poměrně jasně vidět, jak se rozvolňují, nebo naopak zpřísňují opatření na jednotlivých trzích. Například Polsko po novém roce zmírnilo restrikce, výkon onlinu šel níž, v posledních týdnech naopak došlo k uzavření některých obchodů a online rostl,“ komentuje Janoušková.
Místo plavek pyžama a oblečení na doma
Tržby společnosti, které se vyvíjely podle aktuální situace, však komplikovaly objednávku zboží pro e-shop. Ta se totiž dělá vždy půl roku až rok dopředu. „To bylo loni trochu hádání z křišťálové koule, ale nakonec to náš nákupní tým zvládl perfektně a dokázal zabezpečit dostatek zboží, abychom ustáli meziroční růst o 50 procent,“ konstatuje brand manažerka. Podobně se koneckonců společnost připravuje i na sváteční sezónu, kdy je s předstihem nutné modelovat, jak silná bude. „Vždy máme vytvořeno několik scénářů vývoje a ty pak zpřesňujeme a vybíráme nejpravděpodobnější alternativu,“ říká.
Přibývající a ubývající restrikce spojené s epidemií měly rovněž dopad na požadavky zákazníků, kteří svůj život přizpůsobili tomu, že většinu času musejí trávit doma. „Nejvíce nám rostou kategorie ‚na doma‘, tedy pohodlné oblečení, pyžama, noční prádlo, ale i sportovní prádlo či kategorie bydlení, kterou máme nově otevřenou,“ přibližuje Janoušková a dodává, že největší propad mají naopak plavky, stahovací prádlo nebo plesové šaty.
Uzavření kamenných obchodů mělo samozřejmě za následek zvyšující se nápor na e-shop, který kromě tuzemska rozváží balíčky také do zahraničí. Podle brand manažerky Astratexu je základem úspěchu prozákaznický přístup, ověřený kvalitní produkt a jednoduchost nákupu a případné výměny zboží: „Je to mnohokrát opakovaná kuchařka úspěchu, ale pokud se podle ní vaří poctivě a správně, tak to funguje. Základem je dobře udělaný web, průchodnost košíkem, srozumitelnost nabídky. Nabízíme jednoduchou orientaci, vyhledávání a filtrování, a to vše se na hodnocení odráží.“
Letos společnost vstupuje na trhy západní Evropy, zejména pak do německy mluvících zemí. Zároveň se chystá prodávat přes online tržiště jako je Amazon nebo Allegro. Byla rovněž označena za nejpřívětivější český e-shop roku 2020.
Od roku 2018 spadá Astratex pod fond Hartenberg, který je součástí svěřeneckého fondu premiéra Andreje Babiše. „Díky investorovi může e-shop dále růst a poskytovat svým zákazníkům kvalitnější služby,“ vysvětluje Janoušková. Vlastnická struktura se podle ní do fungování e-shopu nijak nepromítá a vše je čistě o byznysu, ne o politice.