LOGISTICKO-PRŮMYSLOVÉ AREÁLYNa počátku rychlostní silnice R10 vyrůstá jeden z největších logistických areálů v Česku - VGP Park Horní Počernice.Projekt o ploše 250 tisíc metrů čtverečních bude dokončen v roce 2009, ale už nyní má první zájemce.
LOGISTICKO-PRŮMYSLOVÉ AREÁLY
Na počátku rychlostní silnice R10 vyrůstá jeden z největších logistických areálů v Česku - VGP Park Horní Počernice.
Projekt o ploše 250 tisíc metrů čtverečních bude dokončen v roce 2009, ale už nyní má první zájemce.
Logistické parky, kde kromě skladování a distribuce zboží přichází ke slovu i lehká průmyslová výroba (kompletace výrobků, balení a podobně), jsou hitem trhu komerčních nemovitostí. V přepočtu na užitnou plochu se jich loni v Česku postavilo takřka půl milionu metrů čtverečních. Oproti roku 2005 je to dvojnásobek. Pro srovnání -v roce 2001 to bylo pouhých 70 tisíc metrů.
Česká republika tak dnes disponuje plochou 1,35 milionu čtverečních metrů moderních logisticko-průmyslových areálů. Tyto údaje zahrnují plochy odpovídající evropskému standardu, které jsou určeny k pronájmu.
REKORDNÍ ROK
Loňský rok byl rekordní, a to nejen z hlediska nové výstavby. „Také na straně poptávky jsme zaznamenali obrovský zájem. Nájemce našlo půl milionu čtverečních metrů moderních průmyslových ploch. V roce 2005 to bylo 310 tisíc metrů,“ popisuje situaci na českém trhu Ferdinand Hlobil z konzultantské společnosti Cushman & Wakefield (C&W).
Do moderních areálů ovšem zatím nacházejí cestu hlavně velké nadnárodní společnosti. Malé firmy odrazují především dlouhé lhůty pronájmu (obvyklé jsou smlouvy na pět let) a vyšší ceny. Ty se pohybují mezi 1100 a 1700 korunami za metr a rok, zatímco u pronájmů ve „starých“ skladech je to 600 až 1000 korun. Překážkou pro menší firmy jsou i minimální pronajímané plochy. Provozovatelé parků jim sice v tomto ohledu vycházejí vstříc, málokde však lze získat plochu pod 1000 metrů čtverečních. Například ve zmíněném počernickém parku začíná právě na jednom tisíci metrů.
Podle průzkumu společnosti C&W se také - podobně jako v jiných segmentech realitního trhu - výstavba nových parků postupně regionalizuje. „Už zdaleka neplatí, že se nájemci a developeři zajímají pouze o okolí Prahy. Čtvrtina veškeré loňské výstavby se uskutečnilo v plzeňském regionu podél D5 směrem k německým hranicím. Velký zájem zaznamenala také Morava - zde to bylo 37 procent nové výstavby,“ konstatuje Hlobil.
SLIBNÉ PERSPEKTIVY
Hlobil očekává, že boom výstavby potrvá ještě několik let. „Velký potenciál se skrývá v regionech, které zatím moderní průmyslové plochy nenabízejí. Jedná se například o Pardubicko, Hradecko či Ústecko,“ dodává. Pro letošek očekává výstavbu skladových areálů o rozloze přibližně 350 tisíc metrů čtverečních. Poptávka má být ovšem vyšší, takže pronajmout by se v Česku mělo ještě o 50 tisíc metrů více. Díky tomu bude na velmi nízké úrovni celková neobsazenost logisticko-průmyslových areálů. Podle odhadů odborníků se bude pohybovat kolem pěti procent, přičemž v západní Evropě tento ukazatel standardně dosahuje hodnot osm až 12 procent.
Z toho je patrné, že Česko posiluje své pozice významného distribučního centra pro oblast střední a východní Evropy. Dokládá to ostatně i záměr společnosti DHL Express (Czech Republic), která letos hodlá v tuzemsku vybudovat tři nové moderní terminály. Jde o první kroky k celkové integraci terminálové a distribuční sítě společností DHL. Celkové náklady tohoto projektu dosáhnou téměř miliardy korun. V první etapě nové terminály vzniknou v Plzni, Teplicích a Hradci Králové. V dubnu bude zároveň otevřeno první modernizované překladiště v Českých Budějovicích.
Graf
VÝSTAVBA NOVÝCH LOGISTICKÝCH AREÁLŮ V ČESKU (v metrech čtverečních)
2001 71 000
2002 41 530
2003 117 000
2004 185 870
2005 240 950
2006 477 000
2007 350 000 1)
Poznámka: 1) odhad
Pramen: Cushman & Wakefield