Nejvyšší kategorii luxusních limuzín obohatila na jaře nová generace Audi A8. Bude konkurovat hlavně Mercedesu Benz třídy S a BMW třídy 7. Profit vyzkoušel vůz na celkem 1400 kilometrů dlouhé trase z Prahy do německého Stralsundu a zpět.
Autor: Audi
Audi vyrábí model A8 od roku 1994. Už od začátku se vyznačuje významnou technickou finesou. Celá karoserie je vyrobena z hliníku za použití hliníkového příhradového rámu, který snižuje hmotnost vozu, zvyšuje tuhost karoserie a nepodléhá korozi jako konvenční ocelový materiál. To platí i o letošní generaci, která se prodává od 1 962 083 korun a nabízí za tyto peníze výběr ze dvou motorů a další technické inovace. Hlavním tahákem je takzvaný inteligentní systém, který údajně umožňuje rozpoznávat dopravní situaci před autem a chlubí se také asistentem nočního vidění s označováním rozpoznaných chodců.
Jaká je „áosmička“ v praxi? Design našeho testovacího vozu byl sportovnější než u předchůdce, interiér odpovídal limuzíně pro nejvyššího šéfa. Dřevěné obložení kabiny bylo na úrovni ruční manufakturní výroby, sedadla potažená hnědou kůží nabízela masážní programy zad i ramen. Osmiválcový turbodiesel s objemem 4,2 litru dával hned po startu znát svým zvukem, že disponuje tahem srovnatelným s třetinou výkonu stíhačky z druhé světové války. Tomu odpovídal i start, naše A8 bylo na sto kilometrech v hodině za méně než šest sekund. Jízda byla tichá a komfortní, limuzína s pohonem všech kol quattro se ale na německých dálnicích dokázala i pěkně rozpálit. Na rovinách mezi Berlínem a Baltem uháněla bez problémů 255 kilometrů v hodině a dokázala by i více, kdyby ji nebrzdil omezovač. Horší to bylo na rozbitých silnicích, tam nízký podvozek limuzíny prostě nepatří.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Audi A8 4,2 TDI typ vozu - čtyřdveřová limuzína motor - naftový osmiválec objem válců - 4,2 litru max. výkon - 258 kilowattů max. rychlost - 250 km/hod zrychlení 0–100 km/hod - 5,5 s spotřeba - 7,6 litru /100 km kufr - 510 litrů cena s DPH - 3 205 000 Kč |
Hlavní přidanou hodnotou našeho auta byla elektronika. Systém Multi Media Interface obsahoval vestavěnou navigaci, která za nás dopředu sledovala trasu a poskytovala data řídicím jednotkám samočinné osmistupňové převodovky a adaptivnímu tempomatu. V laické řeči to znamená, že náš automat například neřadil před zatáčkou, i když by ho k tomu otáčky motoru nutily. Nejvíce jsme ale ocenili čidlo nejvyšší povolené rychlosti, které dokázalo sledovat dopravní značky a ukazovat nám je po celý úsek jejich platnosti na displeji. Systém má ale jeden prokazatelný nedostatek – zatím nedokáže komunikovat v češtině.
Naftové Audi vyjde v základu na 3,2 milionu korun, za tyto opulentní peníze nabízí komfort a technologie srovnatelné s malým tryskovým letadlem. Už ve výbavě základu lze najít všechny myslitelné technické a bezpečnostní finesy, včetně možnosti nastavení účinku posilovače řízení, rychlosti reakce převodovky, odezvu motoru na plyn, tvrdosti tlumičů nebo účinnosti diferenciálu.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Letošní generace Audi A8 je špičkově vybavenou limuzínou pro majitele prosperující firmy. Je určena pro reprezentaci a pohodlnou jízdu na velké vzdálenosti. Vůz často využívají i politici, manažeři nebo celebrity. Na začátku července například „áosmičky“ převážely hosty filmového festivalu v Karlových Varech. |