Španělská automobilka přináší vyspělou techniku do střední třídy
Automobilka Seat má zřejmě velice zkušený management, zejména v oblasti vyjednávání s koncernovými šéfy z Wolfsburgu. Podařilo se s nimi totiž domluvit velmi interesantní a neobvyklý krok. Novinka od Seatu je vlastně jen mírně upravená Audi A4 minulé generace, a to s většinou zachovalé německé technologie.
Seat dlouho neměl skutečný tříprostorový sedan, původní toledo časem zmutovalo do velkoprostorového auta a na prodeji to bylo vidět. Exeo tak vlastně vyplňuje prázdný prostor v nabídce automobilky. Seat tím oproti domácí Škodě Auto získává technologický náskok s vozy s jedním z nejlepších evropských designů posledních let.
Ale zpět k exeu. Výrobní technologie Audi A4 se přesunula z německého Ingolstadtu do španělského Martorellu a exeo spatřilo světlo světa. Vnější tvary vozu jsou předešlé generaci A4 velice blízké. Rozdíl je snad jen v jiném pojetí zádě, doplněné o nepochopitelný výstřelek v podobě nápisu „Exeo“ pod logem na kufru. Stejnou zrůdností se honosí i Škoda Superb. Inspiraci pro tento designový kiks zřejmě okoukal odpovědný tvůrčí bezmozek někde v Koreji na konci minulého století, co ale taková pitomost pohledává na evropském voze z roku 2009, je těžké pochopit. Zbytek auta už si ale zaslouží vesměs jen chválu. Exeo rozhodně není přerostlá nižší střední třída, kterou dnes reprezentuje octavia. Stejně tak ale do moderní střední třídy typu mondea nebo insignie pár centimetrů chybí.
Interiér je v podstatě identický s Audi A4, s rozdílem v ceně. Za pár korun, které exeo stojí, má řidič k dispozici vymazlený a vychytaný interiér se skvělou ergonomií a vzhledem, vyrobený z nadstandardních materiálů a s nadstandardní kvalitou zpracování. Komfortní a dostatečně nastavitelné sportovní sedačky s výrazným bočním vedením drží tělo řidiče v optimální poloze i při ostřejší jízdě. Pocit z obklopení vozem je silný a přispívá ke sportovnímu dojmu z jízdy. Na druhou stranu ale nadbytek místa uvnitř exea rozhodně nehrozí. Při dlouhých cestách po dálnici s tempomatem není moc místa na pohodlné umístění nohou, přičemž na vině je středová konzola, jejíž šířka mohla být o chlup menší.
Testované exeo poháněl již letitý čtyřválec o výkonu 150 koní. Vzhledem k hmotnosti vozu to není žádný velký sportovec, nicméně motor lehce zvládá všechny jízdní režimy s přehledem a přiměřenou spotřebou. Podvozek exea by si však vzhledem ke svým kvalitám zasloužil minimálně o padesát koní víc. Kombinovaná spotřeba bez větší snahy o úspornou jízdu se pohybovala kolem osmi a půl litru benzinu na sto kilometrů. Dalším velkým pozitivem exea je odhlučnění a absence vibrací, které by posádku rušily.
Exeo s touto motorizací má ve třídě průměrnou dynamiku, přiměřenou spotřebu, slušný jízdní a akustický komfort, který se projeví zejména na dlouhých cestách po dálnicích. Interiér převzaný od audi má šmrnc a kvalitou i designem vůz opticky zdražuje o pěkných pár set tisíc. Ceny exea jsou více než atraktivní. Tohle auto bude mít úspěch.
Klady
Design
Kvalita
Interiér
Jízdní vlastnosti
zápory
Nižší výkon, než je potenciál podvozku
Tabulka:
Seat Exeo
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1781 ccm
Výkon: 110 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0–100 km/h (s): 9,3
Spotřeba: 10,5/6,5/8,5
Převodovka: šestistupňová manuální
Cena 499 900,- (základní)