Německý koncern se musí bránit nechtěnému převzetí
Otřást v základech by se brzy mohla pověstná německá hrdost. Pýchu německého průmyslu – automobilku Audi – totiž možná brzy získají Američané nebo Japonci. Koncern Volkswagen jako její majitel se totiž nyní sám musí bránit převzetí a jeho šéf Ferdinand Piech vidí v odprodeji majoritního podílu v Audi šanci na zachování nezávislosti. Proč se takový gigant, jako je VW, musí obávat nechtěného převzetí? Až doposud totiž byla wolfsburská automobilka chráněna speciálním statutem, který znemožňuje jakémukoliv zájemci vlastnit více než dvacet procent koncernu. Jenže to se nelíbí Evropské komisi. Její členové v nedávné době několikrát opakovali, že podobné ustanovení je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže, a dá se proto očekávat jeho zrušení. „To by z Volkswagenu okamžitě učinilo vhodný objekt k nákupu, protože tržní hodnota wolfsburské firmy je ve srovnání s ostatními automobilkami na neúnosně nízké úrovni, napsala agentura ČTK. Volkswagen například ročně produkuje ve srovnání s bavorským BMW pětinásobné množství aut, ovšem jeho tržní cena je ve srovnání s tímto rivalem o pět miliard dolarů nižší. Může za to zejména skutečnost, že hlavním akcionářem Volkswagenu je s dvacetiprocentním podílem spolková země Dolní Sasko, jejímž prvotním zájmem je udržení vysoké zaměstnanosti v regionu, a nikoli vysoká cena akcií. Piech bojuje. Šéf koncernu Ferdinand Piech proto během loňského roku razantně změnil chování firmy vůči investorům, a povedlo se mu tak za posledních dvanáct měsíců zvýšit hodnotu cenných papírů společnosti o více než čtyřicet procent k hranici 60 eur za jeden kus. „Je zřejmé, že proti nepřátelskému útoku se může firma bránit pouze zvyšováním své hodnoty, řekl finanční ředitel VW Bruno Adelt pro list Financial Times Deutschland. „Musíme být schopni chránit se proti převzetí na základě naší vlastní síly, uvedl dále. Tím mimo jiné jako první manažer koncernu připustil, že zábrany proti převzetí, které má Volkswagen ve firemním statutu, nebudou moci v dlouhodobé perspektivě přetrvat. Adelt však dal najevo, že automobilka by si přála umělou ochranu co nejdéle. „Bylo by přirozeně pěkné po nějaký čas spoléhat na statut VW, řekl finanční šéf podle agentury Reuters. Audi záchranou. Zábrany ale zřejmě brzy padnou a hlavním trumfem Ferdinanda Pie¨cha a jeho spolupracovníků ve snaze ochránit německou automobilku před nechtěnou akvizicí by se měl stát prodej Audi. „Hořká pilulka v podobě prodeje naší luxusní divize je jednou ze zvažovaných obranných variant proti převzetí, potvrdil listu Wall Street Journal dobře informovaný zdroj z Volkswagenu. „Než odejdu, pokládám za svůj úkol dohlédnout na to, aby s pomocí statutu nebo bez něho nikdo nemohl naši skupinu spolknout, aniž by se nezadusil, řekl Pi¨ech, který z funkce předsedy představenstva odejde příští rok. Kromě prodeje části Audi zvažuje vedení Volkswagenu i další možnosti, jak si uchovat nezávislost, ovšem žádná z nich už nebudí tolik pozornosti. Mezi možné varianty patří zvýšení základního jmění společnosti, zpětný odkup vlastních akcií a užší spolupráce s některou ze spřátelených firem. Volkswagen se přitom už delší dobu netají skutečností, že loňský nákup deseti procent vlastních akcií byl uskutečněn právě kvůli tomu, aby společnost mohla v případě výhodné nabídky uskutečnit výměnu akcií s potenciálním partnerem. Bruno Adelt ovšem minulý týden vyvrátil spekulace, že by se schylovalo k užší spolupráci s Fordem nebo Toyotou. „O žádnou takovou megafúzi nestojím, prohlásil. „V podobných případech sloučení obra s menším partnerem nutně dochází k oslabení nebo zániku slabšího jedince, a proto VW o takovou spolupráci zájem nemá, zdůvodnil Adelt neochotu Volkswagenu ke kooperaci se světovou dvojkou nebo trojkou. Snadné zisky. Audi, které se nyní stalo nejčastěji zmiňovanou značkou koncernu, vyrobilo v loňském roce 650 tisíc automobilů, což je třináct procent celkové produkce koncernu. Daleko důležitější je však jeho ziskovost, neboť prémiová divize Volkswagenu patří již dlouhodobě mezi nejvýkonnější v celém koncernu a výrazně vylepšuje jeho bilanci. Zajímavá je také skutečnost, že Ferdinand Pi¨ech, který s celým nápadem na prodej Audi přišel, zahájil svou kariéru právě u této automobilky. Během let 1972 až 1993 vybudoval z Audi úspěšnou značku, takže si jej vybralo vedení Volkswagenu za ředitele celého koncernu. Nyní se však zdá, že právě prémiovou divizi se Pi¨ech rozhodl v případě nutnosti obětovat kvůli zachování nezávislosti Volkswagenu.