Na Aukru, toho času největším online tržišti v celém Česku, lze pořídit ledasco – ručními napařovači počínaje, osobními auty konče. Na své si zde přijde široká veřejnost i profesionální obchodníci a firmy. A stejně tak dobře zde pochodí rovněž vášniví sběratelé a starožitníci.
Jen v této oblasti se na portálu během uplynulého měsíce podařilo vydražit zboží, jehož celková hodnota přesáhla částku 105 milionů korun. To značí ve srovnání se stejným obdobím roku 2020 nárůst o úctyhodných 109 procent.
Mezi nejcennější položky, které se na Aukru v dané oblasti aktuálně směňují, patří dukáty. V červnu byl kupující za jeden takový ochoten utratit 581 tisíc korun, a i tentokrát se nejvyšší nabídnutá částka pohybovala okolo půlmilionové hranice. Za Svatováclavský dukát vyražený v roce 2018 se jeho nový vlastník nezdráhal vynaložit 461 849 korun. Důvod k tomu měl více než dobrý.
„Je prakticky nesehnatelný a jde o mimořádně výhodnou investici do budoucna s očekávaným růstem ceny,“ objasnil Pavel Krejčíř, expert na oblasti starožitnictví, sběratelství a umění ve společnosti Aukro. „Dražbu sledovalo více než 150 sběratelů, z toho jich přihazovalo dvacet. Velký zájem určitě podpořil i fakt, že prodejce za originalitu ručil případným vrácením peněz,“ doplnil.
Že je o tyto sběratelské mince mezi Čechy skutečně obrovský zájem, dokládají další místa na žebříčku deseti nejzajímavějších vydražených položek. Za částku rovných 460 tisíc korun byla totiž udána archivní sada československých dukátů od Jana Čejky, kterou následuje set dukátů svatováclavských dle návrhu Antonína Máry v hodnotě bezmála 316 tisíc.
Najdou se však i daleko klasičtější předměty – jako třeba královský chronometr z 18karátového zlata nebo sada legendárního časopisu Čtyřlístek, který vychází již od roku 1969. Za několik desítek svazků s příběhy Myšpulína, Fifinky, Pindi a Bobíka, mezi nimiž nechyběl ani originální výtisk číslo 1 z šedesátých let, byl zájemce ochoten nabídnout 120 200 korun.
Že Čtyřlístek coby jeden z nejoblíbenějších komiksů, jaký u nás kdy vznikl, a všechno s ním spjaté má pro sběratele výjimečnou hodnotu, se ví již dlouho. Vloni se ve Zlíně na tamním filmovém festivalu vydražila za 124 tisíc korun klapka Jaroslava Němečka – původního autora a ilustrátora časopisu – nesoucí název S námi do pohádky. Šlo o nejcennější předmět, jaký byl v rámci této dobročinné aukce udán. Číslo 1 časopisu z roku 1969 se pak zase pro změnu podle šéfa Aukra Jana Sadílka prodalo letos v květnu za úctyhodných 36 900 korun.
Aukro v novém
Starožitnictví a umění je jednou z oblastí, na kterou se chce největší česká online aukční síň v následujících měsících a letech zaměřovat především. Přesně takový cíl jí vytyčil sám Sadílek, jenž do čela Aukra přišel v průběhu tohoto června poté, co několik let zastával pozici marketingového ředitele společnosti Alza.cz.
Sadílkův příchod se pojí rovněž s poměrně dost ambiciózními plány. Zatímco nyní činí roční obrat firmy zhruba čtyři miliardy korun, v horizontu příštích čtyř let se má pohybovat už na úrovni rovných dvaceti. Dopomoci k tomu má mimo jiné i chystaná expanze na další trhy.
Kromě vedení oblíbeného internetového portálu ovšem doznala změn i jeho samotná vlastnická struktura. Skupina Leverage Matěje Boruty a Lumíra Kunze prodala za nižší stovky milionů korun část svého podílu společnosti Pale Fire Capital, a nyní jí tak v Aukru patří pouze 18 procent.