Japonská automobilka Toyota za finanční pomoci vládní australské agentury pro obnovitelné zdroje přestaví svou bývalou továrnu na předměstí Melbourne na výrobu vodíku pro automobily. Palivo se bude vyrábět elektrolýzou z obnovitelných zdrojů. Australská vláda chce toto „zelené“ palivo vyvážet také do Asie.
Japonský výrobce automobilů Toyota oznámil dohodu s australskou vládní agenturou pro obnovitelné zdroje ARENA, která podpoří výstavbu továrny na výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů. Stát bude na předměstí Melbourne ve čtvrti Altona, kde byla dříve továrna na výrobu japonských automobilů. Vodíkové centrum má stát 7,4 milionu australských dolarů (119 milionů korun), agentura na něj přispěje ve výši 3,1 milionu dolarů (50 milionů korun).
Vybudování nové továrny je podle šéfa australské Toyoty Matta Callachora jedním z kroků k tomu, aby automobilka do roku 2050 vyráběla automobily bez produkce emisí. „Dohoda s agenturou ARENA je v souladu s naším globálním úsilím podporovat udržitelnou mobilitu a hrát vedoucí úlohu v přechodu na bezúhlíkovou budoucnost,“ zdůraznil Callachor. Továrna má začít vyrábět vodík v roce 2020.
Vizualizace továrny na výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů v australském Melbourne. Foto: Toyota
Ředitel agentury Darren Miller tvrdí, že Toyota pomáhá prosazovat čistou elektromobilitu. Aby se technologie prosadila, musí být dostupná infrastruktura, která pak dále zlevní výrobu i provoz automobilů na vodíkový pohon. Kromě automobilů by na vodík měly jezdit také autobusy a nákladní vozy v Austrálii, dodal.
Prosadí se vodík jako pohon v automobilovém průmyslu?
„Austrálie má konkurenční výhodu, že může hrát globální roli na vznikajícím trhu s exportem vodíku,“ zdůraznil Miller. Zejména by mohlo jít o export zeleného vodíku do asijských zemí.
Iniciativu podporuje i australský ministr energetiky Angus Taylor. Podle něj se Austrálie může stát celosvětovým lídrem v tomto sektoru, protože má velký potenciál ve výrobě vodíku z obnovitelných zdrojů energie. Vláda chce vývoj vodíkových technologií podpořit miliardou australských dolarů (16,1 miliardy korun).
Vodík je vnímán jako palivo budoucnosti. Kromě toho, že může být využíván v dopravě, bude sloužit jako médium pro ukládání energie z větrných a solárních elektráren.
Toyota vodík jako palivo dlouhodobě podporuje. Od roku 2014 vyrábí vůz Mirai, který je poháněn palivovými články. Vývojem vozu s palivovými články se zabývá už od roku 1992. Dojezd těchto vozů je nyní 500 kilometrů, do roku 2025 by se mohl zvýšit až na dvojnásobek.
Dále čtěte:
Po autech vlaky. V Německu debatují o zákazu dieselových lokomotiv
Norsko bojuje s Austrálií o kapalný vodík pro Japonsko
Vodík vs. elektřina. O „palivu“ budoucnosti se rozhoduje už dnes
Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů