Sdílej a tuneluj
Ale zpět k unikátnosti celé stavby. Výsledky, které sedmičlenný tým v Praze vypočte a následně vyprojektuje, pokračují kromě jiných zemí i do Indie. Tam totiž vzniká 3D model, který obloukem poputuje stavařům do Austrálie. Stavba pak vzniká v režimu, pro nějž se používá zkratka BIM. Jeho základem je sdílení a přístup k informacím. Laicky řečeno, všechna data jsou v elektronické podobě na jednom místě přístupná všem, kteří se na projektu podílejí. V rámci systému BIM vzniká digitální vícerozměrný model stavby, který obsahuje geometrické a popisné informace. Model v sobě zahrnuje i negeometrická data. Mezi ně patří dokumenty, jako například stavební deník, harmonogram, výstupy z rozhodovacích procesů stavebních úřadů a další. Správcem dat je australský investor.
Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku
Zatímco systém je v zahraničí poměrně běžný, Česko ho teprve poznává, přestože základní koncepci zavedení systému už schválila vláda. Slibuje si od toho větší transparentnost, rychlost, a tedy i úsporu při budování staveb. Úspora se díky použití metody uvádí jen při realizační fázi ve výši 20 procent z celkových nákladů na celý životní cyklus stavby.
Stavba vzniká metodou, která také není dosud v tuzemsku běžná, zejména u veřejných staveb. Nese název Design & Build. Spočívá v tom, že odpovědnost za projektovou dokumentaci nese firma, která pracuje pro objednatele. Ten pouze specifikuje ve svém zadání účel, standardy a rozsah očekávání. Technické detailní projekční řešení stavby přináší však zhotovitel se svým projektantem.
Pro Hochtief je účast na projektu metra samozřejmě důležitou referencí, která se může odrazit i v hlavním městě. To totiž plánuje ve dvou fázích stavět novou linku metra D.
Čtěte také: