Menu Zavřít

Australský tunel. Pražští projektanti připravují podzemku pro protinožce

19. 1. 2018
Autor: Archiv

Po dokončení to bude největší projekt, který kdy Austrálie ve veřejné dopravě viděla. Stát má v přepočtu stovky miliard korun. Řeč je o metru v Sydney - prodloužení jedné z jeho tras projektuje tým z Prahy. Až svoji práci dokončí, plně automatizované metro vyrazí díky jeho práci jak pod mořským dnem, tak pod obchodní čtvrtí s mrakodrapy.

Evropa-Asie-Austrálie

Týmy, které mají unikátní projekt metra v Sydney tvořit, jsou ze tří zemí - Německa, Indie a Česka. V Praze se konkrétně shromažďují data geologů z Austrálie a na jejich základě počítají místní inženýři statiku zajištění výrubu a také to, jak přesně tunely postavit. Paradoxní je, že pro projektování tunelů jim stačí data a na druhý konec světa se pracovně ani nepodívají.

I přes využití moderních technologií to nebude nic jednoduchého. Mrakodrapy v obchodní čtvrti nesmějí být zatíženy otřesy ze souprav metra, geologie mořského dna jižního Tichého oceánu také není úplně tím, co by český inženýr nosil běžně v hlavě.

Přesto padla volba na Prahu. „K této zakázce jsme se dostali díky předchozí spolupráci v rámci koncernu. V našich zahraničních pobočkách už tak vědí, že máme v Čechách silný tým specializovaný na podzemní a tunelové stavby. Naposledy se naše odbornost ukázala při budování tunelu Považský Chlmec na slovenské dálnici D3, který byl dokončen včas a s plánovaným rozpočtem,“ vysvětluje ředite

Sdílej a tuneluj

Ale zpět k unikátnosti celé stavby. Výsledky, které sedmičlenný tým v Praze vypočte a následně vyprojektuje, pokračují kromě jiných zemí i do Indie. Tam totiž vzniká 3D model, který obloukem poputuje stavařům do Austrálie. Stavba pak vzniká v režimu, pro nějž se používá zkratka BIM. Jeho základem je sdílení a přístup k informacím. Laicky řečeno, všechna data jsou v elektronické podobě na jednom místě přístupná všem, kteří se na projektu podílejí. V rámci systému BIM vzniká digitální vícerozměrný model stavby, který obsahuje geometrické a popisné informace. Model v sobě zahrnuje i negeometrická data. Mezi ně patří dokumenty, jako například stavební deník, harmonogram, výstupy z rozhodovacích procesů stavebních úřadů a další. Správcem dat je australský investor.


Šéf Hochtiefu Koranda: Chceme stavět D4 do Písku

 Ředitel Hochtiefu Tomáš Koranda


Zatímco systém je v zahraničí poměrně běžný, Česko ho teprve poznává, přestože základní koncepci zavedení systému už schválila vláda. Slibuje si od toho větší transparentnost, rychlost, a tedy i úsporu při budování staveb. Úspora se díky použití metody uvádí jen při realizační fázi ve výši 20 procent z celkových nákladů na celý životní cyklus stavby.

Stavba vzniká metodou, která také není dosud v tuzemsku běžná, zejména u veřejných staveb. Nese název Design & Build. Spočívá v tom, že odpovědnost za projektovou dokumentaci nese firma, která pracuje pro objednatele. Ten pouze specifikuje ve svém zadání účel, standardy a rozsah očekávání. Technické detailní projekční řešení stavby přináší však zhotovitel se svým projektantem.

Pro Hochtief je účast na projektu metra samozřejmě důležitou referencí, která se může odrazit i v hlavním městě. To totiž plánuje ve dvou fázích stavět novou linku metra D.

Čtěte také:

Zpoždění na rychlotrati. Oba projekty vysokorychlostních železnic mají potíže

MM25_AI

Vysokorychlostní železnice v Česku? Cena 650 miliard, termín v nedohlednu

Metrostav postaví na Slovensku přivaděč. Cena přesáhne 360 milionů


  • Našli jste v článku chybu?