Od té doby, co vyšel najevo americký podvod Volkswagenu s měřením emisí, se množí kritika toho, že automobilový průmysl a němečtí politici jsou nebezpečně propojeni. Jak je tomu konkrétně?
Všichni tři byli v minulosti premiéry Dolního Saska a zároveň členy dozorčí rady Volkswagenu.
GERHARD SCHRÖDER • někdejší sociálnědemokratický spolkový kancléř (1998–2005)
SIGMAR GABRIEL • současný vicekancléř a ministr hospodářství, předseda sociální demokracie (SPD)
CHRISTIAN WULFF • bývalý německý prezident (2010–2012), musel odstoupit pro podezření z příliš těsných vztahů s řadou podnikatelů (soud jej podezření posléze zbavil)
MATTHIAS WISSMANN • někdejší ministr ve vládě Helmuta Kohla • dnes předseda Svazu automobilového průmyslu
ANGELA MERKELOVÁ • současná spolková kancléřka sama nemá přímé spojení s automobilovým průmyslem, ale: • v roce 2008 v Bruselu na přímluvu Christiana Wulff a zařídila, aby Evropská komise nenapadla zákon, jenž dává Dolnímu Sasku zhruba dvacetiprocentní podíl ve firmě • v roce 2009, těsně před zahájením kampaně, která vedla k jejímu prvnímu znovuzvolení, dohlížela na spornou operaci, jež měla zachránit Opel před krachem, ačkoli ji ekonomičtí ministři přesvědčovali, že by opak byl lepší • v roce 2013 v Bruselu agresivně lobbovala za přijetí méně přísných norem pro emise oxidu uhličitého; hned poté obdržela její strana CDU 690 tisíc eur od vlastníků BMW
PETER HARTZ • bývalý šéf lidských zdrojů u Volkswagenu, kancléř Schröder jej v roce 2003 pověřil prosazováním zásadní reformy německého pracovního trhu • v roce 2007 se stal jedním z hlavních aktérů skandálu Volkswagenu, když vyšlo najevo, že firma posílala vedení odborářů na luxusní výlety, součástí byly návštěvy nevěstinců
ECKART VON KLAEDEN • šéf lobbistického týmu u Daimlera a zároveň přední politik vládnoucí Křesťansko-demokratické unie (CDU) • od roku 2009 sloužil jako šéf úřadu vlády Angely Merkelové
MARTIN JÄGER • von Klaedenův předchůdce v roli šéfa lobbistů Daimleru • dnes mluvčí ministra financí Wolfganga Schäubleho
THOMAS STEG • za kancléře Gerharda Schrödera mluvčí spolkové vlády • dnes šéf regulatorního oddělení ve Volkswagenu
FEDERÁLNÍ ÚOAD MOTOROVÝCH VOZIDEL • spadá přímo pod ministerstvo dopravy, což je uspořádání, o němž kritici tvrdí, že znemožňuje účinný dohled nad řečeným sektorem
Zdroje: JP Morgan, Reuters, Der Spiegel, Financial Times, BBC, The Economist, The Business Insider, The Wall Street Journal