Menu Zavřít

Auta bez řidičů spustí miliardový byznys

10. 12. 2018
Autor: Euro.cz

Během několika let se na tuzemských silnicích objeví první poloautonomní vozy

Zvládnou jízdu bez řidiče, sami zaparkují, pomocí senzorů rozpoznají dopravní značky. Revoluce v podobě robotických automobilů na našich silnicích se přiblížila. Podle poslední prognózy České asociace pojišťoven (ČAP) by první, zatím jen částečně samořiditelné vozy, mohly začít jezdit na tuzemských silnicích během příštích několika let. „Podle našeho středně realistického scénáře by v roce 2030 mohly mít plně i částečně autonomní vozy desetiprocentní zastoupení v tuzemském vozovém parku,“ říká šéf ČAP Jan Matoušek. Počet těchto aut pak bude rychle stoupat, po roce 2040 už by tyto stroje mohly mít poloviční zastoupení, uvádí scénář. V roce 2040 se celosvětově odhaduje, že bude na světě prodáno více než 33 milionů těchto druhů vozidel.

Méně nehod

Roboauta jsou velkým ekonomickým tématem, a to nejen pro Česko, kde se podstatná část průmyslu zakládá na produkci automobilů. „Téma autonomních vozidel a dopadů jejich postupného zavádění na nehodovost, riziko a na obchodní model pojišťoven diskutujeme s českými i zahraničními experty. Je nutné odpovědět na zásadní otázky, které okolo tématu vznikají,“ říká Matoušek. Za 90 procent nehod v současnosti může chyba řidiče, ukazují statistiky. „V budoucnu díky autonomnímu řízení lze očekávat rapidní snížení nehodovosti, počtu usmrcených, zraněných a zvýšení bezpečnosti na silnicích,“ ujišťuje Matoušek.

Český právní řád zatím neumožňuje, aby na tuzemské silnice vyjelo robotické auto, nicméně legislativa je rámcově připravena. Jde o převzatá pravidla ze sousedních zemí Německa a Francie. Než ovšem bude schválená jejich konečná podoba, budou muset legislativci vyřešit i veškeré etické otázky, které nyní tvoří asi nejpodstatnější část celé přípravy. „Jinými slovy je nutné řešit, jak autonomní vozidla naprogramovat pro situa ce, v nichž neexistuje pozitivní řešení a při nichž bude ohrožena posádka vozidla a současně další účastníci silničního provozu,“ upřesňuje Matoušek.

Ochrana dat

Oblast autonomních vozidel přinese obrovské obchodní příležitosti nejen pro pojišťovací domy nebo celý automobilový průmysl, v pozoru jsou rovněž obory jako informační technologie, budování infrastruktury, půjčovny, autoservisy, taxislužby. Do sektoru vstupují technologické giganty jako Google, Apple, IBM nebo Microsoft. Samořiditelné vozy testují v současné době automobilky jako americká Tesla, německý Mercedes či japonská Toyota, rovněž také velké technologické společnosti typu Uber nebo zmiňovaný Google.

Pozadu s testováním ovšem nezůstává ani tuzemská Škodovka. „Nasazení do plného provozu přinese ještě léta příprav,“ prohlásil Luboš Vlček, šéf prodeje a marketingu Škody Auto s tím, že investice jdou už nyní do řádů miliard korun.

„Zejména náklady na ochranu dat už nyní exponenciálně rostou,“ dodal.

Míra autonomie aut se v současné době udává na škále od nuly do pěti, kdy nejvyšší stupeň znamená naprostou samostatnost stroje. V zahraničí už nyní jezdí auta s třetím stupněm autonomie.

To znamená, že jejich řídicí systém vůz v určitých situacích, jako jsou třeba jízda na dálnici, v kolonách či provozu ve městech ovládá sám bez řidiče, ten na něj ovšem musí dohlížet. Vedle toho už existují také další koncepty, kde se míra zásahů řidiče bude dále snižovat.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Petra Jaroměřská, jaromerska@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?