Platforma TU-Automotive oslovila tři stovky manažerů, šéfů firem, výrobců aut, dílů, softwarových vývojářů, prodejců a dalších expertů z automobilové branže s dotazy na pokroky dosažené v zavádění autonomního řízení. Z průzkumu vyplynulo, že největší překážkou rozvoje robotických aut jsou lidé.
Platforma respondentům položila tři otázky: Kdy bude trh připravený na samořiditelné vozy? Který faktor bude představovat hlavní překážku rozvoje trhu? A kterým odvětvím příjezd robotických aut bez řidičů nejvíce zatřese?
V roce 2029?
Už reakce na první dotaz ukázaly, že respondenti průzkumu neočekávají autonomní auta v ulicích našich měst zítra či pozítří. Nejčastější odpověď zněla za 10 let, následovalo 20 a více let. Zajímavé byly i odpovědi na otázku číslo dvě. Obava z toho, jak budou novinku akceptovat lidé, se dala předpokládat. V tomto ohledu bude podle expertů záležet hlavně na tom, jak budou samořiditelné vozy nakonec bezpečné a jak budou lidem představeny.
Těšíte se na dobu, až budete jezdit autonomním vozidlem?
Mnozí z dotazovaných ale překvapili tvrzením, že bude záležet hodně na infrastruktuře. Tak zněla odpověď v 43,6 procenta. Co tím mysleli? Že nebudou sjednocená pravidla jejich provozu v jednotlivých městech? Státech? Nebo to, že většina moderních vozů budou elektromobily a bude záležet na rozvoji sítě nabíjecích stanic?
Překážky rozvoje
Autonomní vozy změní také svět byznysu a mnoha dalších odvětví, naznačily odpovědi manažerů na třetí otázku. A určitě to bude obrat k lepšímu. Historie nesčetněkrát ukázala, že změny v dopravě vedly vždy k příznivějším ekonomickým výsledkům, protože nabídly lidem větší šance.
Jsme na čtyřce
V jakém stadiu vývoje nyní robotická auta jsou? Organizace SAE International (Society of Automotive Engineers), sdružující profesionály z leteckého, automobilového i dopravního průmyslu, pro ně definovala mezinárodně uznávanou stupnici od nuly do pětky. Ta hodnotí, jak moc je daný vůz schopen samostatné jízdy.
Kdy bude trh připraven?
Úroveň 5 (plná automatizace) je pořád ještě hudbou budoucnosti. Většina vývojářů momentálně řeší problémy kolem úrovně 4 (vysoká automatizace). Na tu se momentálně zaměřují nejvíce. „Je to proto, že autonomní auta na této úrovni už budou vhodná pro komerční využití. Budou dostatečně flexibilní na to, aby sehrála rozhodující roli v městské dopravě, která se odehrává na relativně omezeném prostoru,“ říká Stephen Lesh, představitel společnosti Uber.
Článek vyšel v magazínu Profit