Menu Zavřít

Auta kradou gangy s vyspělými technologiemi. Krádeží ale ubývá

24. 2. 2017
Autor: Jiří Černohorský / CNC / Profimedia.cz

Za celý loňský rok bylo v Česku podle policejních statistik ukradeno téměř pět tisíc automobilů. Potvrdil se tak trend, že krádeží vozů v Česku dlouhodobě spíše ubývá. Nejvíce se kradlo jako již tradičně v metropoli, kde zmizela celá třetina z ukradených aut. Nejdražším vozidlem, jehož krádež policie loni zaznamenala, byl Mercedes Benz S 350 v hodnotě 3,5 milionu korun.

Počet ukradených vozidel v Česku klesá dlouhodobě. Zatímco v roce 2014 bylo na území České republiky ukradeno 8720 dvoustopých motorových vozidel, v roce 2015 to bylo 6292 aut a loni počet klesl na 4919. Meziročně (mezi prvním pololetím roku 2015 a stejným obdobím loňského roku) počet ukradených vozidel v Česku klesl o 19 procent.

Vozy se nejčastěji kradly v Praze, nejvíce pak za účelem rozprodání na náhradní díly. Oblíbeným terčem zlodějů jsou vozy tuzemské značky Škoda, z dalších značek pak Volkswagen, Ford či Renault. Dražší vozy v cenové relaci nad 500 tisíc korun se v celkovém součtu všech ukradených automobilů podílí přibližně dvaceti procenty a často míří k černému prodeji do zahraničí, většina z nich do zemí bývalého východního bloku. „Na východ podle našich odhadů míří 5-10 procent odcizených vozidel,“ uvedl Alexandr Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.

Krádeže automobilů v Česku mezi lety 2003 a 2016
2003 24 174
2004 23 133
2005 21 980
2006 20 175
2007 19 501
2008 18 011
2009 13 954
2010 12 349
2011 11 647
2012 10 403
2013 10 736
2014 8 720
2015 6 292
2016 4 919

Zdroj: Policie ČR

Taková vozidla se podle Zajíce nejvíce kradou ve Středních Čechách a v satelitech kolem Prahy, kde bydlí bohatší vrstva obyvatel. Za oběť padají organizovaným skupinám, které operují mezinárodně. Skupiny, které najíždějí ze zahraničí, nekradou auta pouze v jednom státě. Chvíli tak působí například v České republice a pak se přesunou do Německa a následně třeba do Rakouska, aby na sebe v daném státě příliš neupozornily,“ upřesnil Zajíc. Objasněnost krádeží je podle policie stále slabá a dosahuje 21 procent.


Přečtěte si o mladé firmě, která hodlá skoncovat s ošizenými tachometry:

Konec „cinknutých“ tachometrů? Caara.cz chce zavést nové pořádky

Zakladatel a jednatel startupu Caara.cz Jan Veselý


Novým trendem mezi zloději je nástup tzv. „keyless“ technologie, tedy principu, kdy se vozidlo neodemyká a nestartuje klíčem ale na dálku prostřednictvím čipu. Zařízení, které takový systém dovede zneužít, je zhruba velikosti tabletu a podle Zajíce je na černém trhu k mání za částku mezi 500 tisíci a milionem korun. Takovou technologií lze podle Zajíce jakékoliv vozidlo odcizit bez jeho poškození v řádu několika desítek vteřin.

K této technologii se váže i odcizení nejdražšího vozidla, které v Praze v loňském roce policie zaregistrovala. Jednalo se o luxusní vozidlo Mercedes Benz s 350 v hodnotě 3,5 milionu korun. „Pachatelé prodloužili signál „bezklíčového“ startování poté, co jej zachytili přes okno domu a s vozidlem odjeli během několika vteřin,“ uvedl Zajíc.

Krádeže vozidel v Praze a v regionech mezi lednem a říjnem 2016
Praha 1 458
Středočeský kraj 542
Jihočeský kraj 105
Plzeňský kraj 139
Ústecký kraj 342
Královéhradecký kraj 153
Jihomoravský kraj 347
Moravskoslezský kraj 287
Olomoucký kraj 153
Zlínský kraj 129
Kraj Vysočina 81
Pardubický kraj 88
Liberecký kraj 409
Karlovarský kraj 31

Zdroj: Policie ČR

bitcoin_skoleni


O byznysu s automobily v Česku čtěte více:

Počet autobazarů v Česku za pět let klesl téměř o polovinu

Autobazar předběhl vládu. Zavedl šrotovné

Polovina autobazarů podvádí, zjistila ČOI

Autobazar


  • Našli jste v článku chybu?