Stlačený zemní plyn (CNG) se stále více prosazuje v dopravě. Ve světě už jezdí na tento pohon 20 milionů vozidel. V České republice jich jezdí 6,7 tisíce
Odborníci se shodují, že CNG má zatím největší potenciál ze všech alternativních paliv. Jde totiž o ekologické a současně i ekonomicky výhodné palivo. Náklady na provoz CNG vozu jsou zhruba poloviční oproti běžným palivům. Alespoň do té doby, než se bude i na CNG vztahovat spotřební daň.
„Podle mého názoru je pohon na CNG minimálně v krátkodobém horizontu zřejmě nejvýhodnějším řešením pro takzvanou udržitelnou mobilitu. K jeho výhodám patří například snižování emisí CO2 s možností využití existující a propracované technologie spalovacích motorů,“ hodnotí využití CNG v dopravě Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.
Plány se plní Když v roce 2010 vydala GIA (Global Industry Analysts) zprávu, že do roku 2015 bude jezdit asi 28 milionů CNG vozidel, nikdo jí nevěřil.
„A ve světě je na konci roku 2013 podle NGV Journalu již 19,87 milionu CNG vozidel, některé statistiky uvádějí čísla ještě větší,“ uvedl na mezinárodní konferenci NGV 2014, pořádané Českým plynárenským svazem, Jan Ruml, výkonný ředitel svazu. V posledních letech stoupá počet CNG vozidel o 30 procent ročně. „Pokud to srovnáme s ostatními alternativními palivy, nemá CNG konkurenci a kopíruje světový trend,“ říká Jan Ruml.
Mezinárodní asociace NGV (NGVA) už v roce 2010 odhadovala, že do roku 2020 by automobily na CNG mohly představovat až devět procent všech vozidel na světě. Je velmi pravděpodobné, že na světě těchto 50 milionů vozidel na CNG bude. Potvrzuje to i nejnovější zpráva Navigant Research, podle které světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů má stoupnout ze 170 tisíc/rok na téměř 400 tisíc v roce 2022.
Podle výkonného ředitele NGVA Europe Lennarta Pilskoga EU počítá se 160 miliony eur, které budou investovány do infrastruktury CNG stanic v EU. Návrh směrnice EU přímo nařizuje státům EU zajistit veřejně přístupnou infrastrukturu pro dodávku CNG s přesnými vzdálenostmi mezi čerpacími stanicemi, které umožní provoz vozidel na CNG na celém území Unie.
Vozů na CNG přibývá i v ČR Situace v postupu růstu CNG infrastruktury v ČR vychází z Dobrovolné dohody plynárenských společností a státu z roku 2006, která vzešla z usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005 a Programu podpory alternativních paliv v dopravě. Cílem je do roku 2020 nahradit deset procent fosilních paliv v dopravě plynem. Stát se zavázal, že nebude po toto období zvyšovat spotřební daň na plyn pro dopravu nad minimální limit stanovaný EU. Plynárenské společnosti se mimo jiné zavázaly postavit 100 plnicích stanic, což v předstihu bude zřejmě splněno do dvou let.
Podpora CNG nese ovoce. Meziročně přibylo v Česku asi 2,4 tisíce vozů na stlačený zemní plyn a celkem jich jezdí v ČR už 6,7 tisíce. Přispěly k tomu především velké firmy, které si vozy na tento pohon ve velkém začaly pořizovat. Z celkového počtu je asi 430 autobusů a 60 nákladních automobilů, zbytek připadá na osobní auta.
Největší vozové parky společností u nás již mají 500 až 700 CNG vozidel. Jde například o hasičské záchranné sbory, městskou policii, ČSAD, Českou poštu aj. Vozový park České pošty na CNG má již dnes 692 vozidel a tento počet hodlá letos rozšířit až na 2200 CNG vozů.
Zájem o CNG auta v Česku by se mohl ještě zvýšit díky nástupu plynové Škody Octavia, kterou mladoboleslavská automobilka plánuje uvést na trh v letošním roce.
Sto stanic do konce roku Postupně mizí i jeden z velkých problémů masivnějšího prosazení CNG i alternativních paliv obecně – nedostatečné množství plnicích stanic.
Řidiči aut na CNG zatím mohou využít jen 52 plnicích stanic po celé republice, nicméně do konce letošního roku plánují plynárenské firmy vystavět dalších minimálně 45. Nové stanice letos postaví společnosti E. ON, Vemex nebo RWE.
„S tímto počtem by již Česká republika měla splnit podmínky Evropské unie o rozmístění počtu plnicích stanic v členských zemích,“ říká místopředseda Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.
Pokud se bude infrastruktura rozvíjet dosavadním tempem, mohlo by být v Česku podle plynárenského svazu do roku 2020 na tři stovky „plniček“.
Nárůstu CNG vozidel odpovídá i spotřeba CNG. Ta v ČR za rok 2013 činila téměř 22 milionů m3, což představuje 44procentní nárůst proti roku 2012.
Miliarda na plynové autobusy Ministerstvo životního prostředí ČR poskytne v rámci OPŽP třem českým krajům jednu miliardu korun na výměnu nejstarších, životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické autobusy na CNG. Dotace se týká i výstavby asi desítky plnicích CNG stanic.
Se zvýšením podílu CNG a LNG v dopravě počítá i Aktualizovaná státní energetická koncepce (ASEK).
„Využití CNG je klíčovým trendem snižování spotřeby vozidel a nástupu alternativních pohonů v dopravě,“ uvádí se v ASEK. V souvislosti s výstavbou plnicích stanic CNG se očekává podle ASEK rozšíření vozidel s tímto pohonem také u městské dopravy, komunálních vozidel pro svoz odpadu, vozových parků velkých organizací aj. Podpora ekologických dopravních prostředků patří v ASEK mezi sedm hlavních cílů v oblasti dopravy (silniční i železniční).
Projekt CNG komunálních vozidel v Praze Využitím CNG v dopravě se zabývá mj. společný projekt hlavního města Prahy, Pražských služeb a Pražské plynárenské. V roce 2013 uvedla společnost Pražské služby do provozu ke stávajícím 56 CNG vozidlům dalších 16 dodávkových vozidel. V roce 2014 je plánován nákup dalších deseti až 15 CNG vozidel. CNG komunální vozidla jsou využívána především v ekologicky nejvíce zatížených oblastech v centru města Prahy.
V návaznosti na CNG aktivity Pražských služeb nakupují CNG nákladní automobily i další komunální společnosti působící na území Prahy (AVE, Komwag, podnik čistoty a údržby města, IPODEC – Čisté město).
Pražská plynárenská provozuje už od roku 2007 kromě osmi plnicích stanic na CNG i první CNG autopůjčovnu v České republice. Cílem firmy bylo zvýšit prodej zemního plynu v Praze, propagovat CNG a umožnit zájemcům o CNG vozidla ověřit si jejich výhody a vozidla si vyzkoušet v praxi.
„Tyto cíle se daří průběžně plnit. Prodej CNG v Praze se zvýšil v roce 2013 o 45 procent v porovnání s rokem 2012, počet CNG aut roste. I díky motivačnímu programu, kdy má každý zákazník Pražské plynárenské, který si pořídí auto na stlačený plyn, nárok na desetiprocentní slevu při nákupu u všech plnicích stanic na CNG v celé ČR. Vozidla CNG půjčovny najela od konce roku 2007 celkem 4,6 milionu
kilometrů,“ uvedl tiskový mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek a dodal, že v samotné Pražské plynárenské a jejích dceřiných společnostech bylo ke konci roku provozováno 132 CNG vozidel včetně vozidel CNG autopůjčovny. Oproti roku 2012 se jedná o nárůst 15 CNG vozidel. l