Maloobchodní tržby se v listopadu ve srovnání s předchozím měsícem zvýšily o 0,9. Meziroční tempo růstu ovšem zpomalilo z 3,4 % v říjnu na 1,0 %. Zatímco tržby z prodeje pohonných hmot meziročně vzrostly o 8,1 %, prodej automobilů klesl o 6,0 %.
Nezanedbatelnou úlohu v rostoucí spotřebě pohonných hmot sehrály dva faktory: Prvním z nich je skutečnost, že ceny pohonných hmot klesaly téměř nepřetržitě od května až do konce roku. Druhým je výrazné oživení v silničních dopravních službách v druhé polovině loňského roku. Poněkud matoucí může být, že spotřeba benzinu a nafty rychle roste, přestože prodej automobilů loni téměř stagnoval. V listopadu se prodej automobilů dokonce meziročně snížil. Český statistický úřad (ČSÚ) ve svých statistikách vede pokles o 6,0 %. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se prodej osobních a lehkých užitkových automobilů snížil o 8,6 %, když osobních automobilů se prodalo o 12,6 % méně, zatímco lehkých užitkových o 26,7 % více. Prosincové údaje SDA ukazují na další pokles o 7,5 %. Jedním z vysvětlení nízkého růstu prodaných nových automobilů v loňském je náhrada levnějšími ojetými automobily. Podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu se počet ojetých automobilů v loňském roce mohl zvýšit zhruba o 20 tis. vozů, tj. o 15 %. Ojeté automobily se na celkovém počtu prodaných automobilů podílí zhruba z jedné poloviny. I proto se průměrné stáří automobilů brázdících české silnice pohybuje kolem 13,5 roku. Zohlednění trhu s ojetými automobily odstraňuje paradox mezi údaji o spotřebě pohonných hmot a prodeji automobilů. Statistici částečně zdůvodňují pokles tržeb z prodeje automobilů nižším počtem pracovních (a prodejních dní). To má svou logiku, neboť kromě hypermarketů, velkých nákupních center a malých prodejen se smíšeným zbožím (večerky) není obvyklé, že je otevřeno i v sobotu odpoledne a v neděli. Nicméně v případě koupi automobilu u většiny domácností i podnikatelů většinou rozhodují jiné faktory. Auto přeci jen není rohlík. Na základě údajů z posledních 8 let, které máme k dispozici, není souvislost prodeje automobilů a kalendářních variací zřejmá. V maloobchodu bez motoristického segmentu se tržby zvýšily o 2,2 %, když české domácnosti utrácely zejména za potraviny (+4,6 %). Listopadová data dokumentují přesun zákazníků od specializovaných prodejen potravin k vozíkům v hypermarketech s prodejem smíšeného zboží, kde převahu tvoří potraviny. V prvně uvedených prodejnách se tržby snížily o 4,5 %, ve druhých naopak o 6,2 % vzrostly. Celkem za loňský rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 4,8% po zvýšení o 2,8% v roce 2002. Klíčovým faktorem je rychlejší růst příjmů domácností. Poněkud přeceňován byl, a stále je, vliv rostoucího zadlužení domácností. Podstatně výrazněji se totiž loni zvyšovaly úspory domácností než jejich dluhy. Míra hrubých úspor se podle našeho odhadu zvýšila z 6,1 % v roce 2002 na zhruba 6,4-6,5 % v roce 2003. Letos očekáváme zpomalení růstu maloobchodních tržeb v souvislosti s pomalejším růstem reálných mezd.