Tak nám Cyril a Metoděj spolu s Janem Husem srazili průmysl do kolen. V mladoboleslavské Škodě kvůli hezky načasovaným svátkům přesunuly celozávodní dovolenou ze srpna na červenec a najednou statistické údaje za první prázdninový měsíc ukázaly čtrnáctiprocentní meziroční propad. Škodovce se pochopitelně přizpůsobili i její dodavatelé a na úsměvnou statistickou historku bylo zaděláno.
Ale nejde jen o zábavu. Ony nám ty církevní hodnostáři dávných staletí také ukázali, jak moc je česká ekonomika závislá na jedné jediné firmě a na ní navázaném odvětví. Nelze se přitom vyhnout vzpomínkám, že jedna země na severu byla kdysi také podobně závislá na svém národním šampionovi a teď je v maléru. Pád Nokie ochromil finskou ekonomiku na dlouhá léta a ještě to chvíli potrvá. Je sice pravda, že problémy se zotavením pilným a racionálním Finům způsobilo do značné míry členství v eurozóně a nemožnost reagovat na vývoj kurzem, což u nás nehrozí, nicméně je pravdou, že bychom se konečně měli přestat opájet tím, že je Česko automobilovou velmocí. Být obezřetní a citlivě vnímat, když česká eurokomisařka Jourová brousí jakýsi spotřebitelský nožík na koncern Volkswagen.
Ale hlavně bychom se měli pozastavit nad tím, že máme vládu, která vymýšlí sick days, zkracuje věk odchodu do důchodu, nabírá státní zaměstnance a zavádí EET, ale není schopna postavit ani kadibudku, jak dokazují stavebnické statistiky, které žádným dovolenkováním ovlivněny nejsou. Po třech letech vládnutí je dost trapné vymlouvat se, že předchůdci žádné stavby nepřipravili.
Ono na to stavebnictví je navázáno také pár významných průmyslových oborů zaměstnávajících statisíce lidí a ti všichni mívají nejvíce práce v době dovolených, protože jsou vázáni na počasí a obvykle pak korigují výpadky, jako je ten letošní.
Navíc ono se každé auto občas porouchá.
A u automobilek to platí také. Takže by to chtělo trochu pohnout tím předmětem, co visí našim koaličním politikům u ramen, a začít něco dělat, když už se to makání tak nějak nedaří.
O autorovi| Pavel Páral paralp@mf.cz