Velký provozovatel elektrorozvodných sítí Tennet bude sbírat meteorologické informace ze senzorů aut k řízení energetických toků. Ze získaných dat o počasí vypočítá, kolik energie dodají solární parky, a podle toho bude rozvádět elektřinu.
Údaje využitelné k lepší distribuci elektřiny mají energetickému koncernu dodávat dešťové a světelné senzory vozů automobilky Volkswagen. S jejich pomocí si energetici opatří i krátkodobé předpovědi počasí, z nichž přesně odvodí, kolik elektřiny, kdy a kam solární elektrárny do sítě dodají.
Tennetu by tato data umožnila lépe regulovat výkon ostatních elektráren a tím i stabilizovat síť. Přesná předpověď dovolí dříve než doposud spouštět kompenzační plynové elektrárny, jejichž kapacity nabíhají – oproti vodním elektrárnám – s notnou prodlevou. „Horší předpověď počasí znamená, že musíme nakupovat víc jistoty,“ popsal situaci deníku Die Welt šéf koncernu Tennet Urban Keussen. Z tohoto pohledu by senzory v autech pomohly i šetřit náklady.
Přečtěte si také:
Energetika budoucnosti: města pojedou na jaderné baterie
Energetici systém vyvíjejí společně s Volkswagenem, u jehož čtveřice zkušebních Golfů se už osvědčil. Zprovoznit by jej šlo ještě letos. Obavy z možného zneužití osobních dat Keussen označuje za liché. Systém totiž nepotřebuje žádné údaje vztažené ke konkrétním lidem – data ze senzorů by byla provázána nanejvýš s poštovním směrovacím číslem majitele. Podobně už s informacemi o pohybu aut pracují navigační systémy, které s jejich využitím varují před kolonami.
Souhlas s předáváním dat majitelé navigací udělují prakticky nevědomky přijetím všeobecných obchodních podmínek. „Podobným způsobem by se řidiči aut stávali i poskytovateli informací o počasí,“ popsal německému listu šéf vývoje VW Alex Heinrich. Odměnou za to by jim podle něj byl dobrý pocit za příspěvek ke zlepšení životního prostředí.
Dále si přečtěte: