Menu Zavřít

Auto jako robot

24. 4. 2017
Autor: Euro.cz

Evoluce v automobilismu. Budeme řídit čím dál míň? V málokterém odvětví pádí technický pokrok a vývoj kupředu tak viditelně jako v automobilovém průmyslu. Každodenně se objevují zprávy o novinkách, modernizovaných nebo úplně nových modelech.

Auta stárnou rychleji než dříve. Zatímco ještě na přelomu tisíciletí bylo běžné oznamovat příchod nových generací modelů zhruba každých sedm let, v dnešní době je to již jen přibližně tři roky.

Automobilky se zaměřují stále více na ekologické vozy a například jen automobilka Hyundai nedávno oznámila, že do roku 2020 hodlá na trh uvést 14 nových modelů šetrných k životnímu prostředí.

Bezpečnost na prvním místě

Vůbec největší pokrok je logicky patrný v oblasti bezpečnosti posádky. Dnes je zcela běžné, že vozy jsou vybavené vícero airbagy, a již dávno to není jen o těch zabudovaných ve volantu. Nové modely aut nabízejí vzduchové vaky v hlavových opěrkách, bočních sloupcích či v oblasti kolen.

Některé značky nabízejí i tzv. adaptivní airbagy, které se nafukují s intenzitou přímo úměrnou síle nárazu.

V posledních letech se pozornost soustřeďuje na tzv. pre-crash systémy. Ty umějí samostatně poznat blížící se kolizi a posádku na střet připraví tak, aby byla co nejméně ohrožena. Umějí bleskově zavřít okna, nastavit sedačky do ideální pozice, dofouknou a zamknou vzduchově stavitelné sedačky a utáhnou bezpečnostní pásy. Vozy Hyundai mají díky sofistikované telematické asistenci možnost okamžitě po havárii automaticky kontaktovat asistenční centrálu, která ihned aktivně kontaktuje posádku a pošle na přesně lokalizované místo záchranáře. V případě defektu nebo akutní nevolnosti může řidič vozidla sám kontaktovat asistenci nouzovým tlačítkem na palubní desce a přivolat pomoc.

Revoluce v pohonech

Vedle stále sofistikovanějších jízdních asistentů a bezpečnostních systémů se dnes stále častěji pozornost zákazníků, a tím i automobilek obrací k alternativním ekologickým pohonům. Průkopníkem v oblasti kombinovaných pohonů je japonská Toyota, která na trh uvedla vůbec první sériově vyráběný hybridní Prius již v roce 1997. Loni pak představila již čtvrtou generaci tohoto modelu.

Výrazně do nabídky alternativních pohonů v posledním roce promluvila – kromě americké Tesly a japonského Nissanu, které se obě soustředí na elektromobily – i automobilka Hyundai. Na trh uvedla model Ioniq, který v jedné karosářské variantě nabízí na výběr hned tři ekologické pohony. Hybridní a čistý elektromobil jsou již v prodeji, třetí varianta, tzv. plug-in hybrid, kombinace spalovacího motoru a elektromotoru s možností nabíjení z běžné zásuvky, přijde na trh v tomto roce.

Jihokorejská automobilka šla ve vývoji ještě dál a jako první na světě začala sériově vyrábět vůz s vodíkovými palivovými články. Model Fuel Cell využívá v nádrži uskladněný vodík, který elektrochemickým procesem slučuje s kyslíkem. Neexistuje zde žádné spalování a zásobník nemá žádné pohyblivé části. Proces slučování kyslíku a vodíku v palivových článcích vytváří energii k napájení elektromotoru vozidla a zároveň nabíjí baterii.

Inovace z luxusu a budoucnost v autonomních vozech

Zrychluje se i vývoj tzv. autonomních vozů. Ty budou kromě dnes již relativně běžné samostatné jízdy po dálnici nebo třeba automatického parkování schopny samy předjíždět, měnit pruhy a díky velmi přesné navigaci a schopnosti číst dopravní značky i vyhodnocovat situaci na křižovatkách.

Vypadá to, že budoucnost, jak ji popsal hlavní designér automobilky Hyundai Thomas Bürkle, není až tak vzdálená: „Moje vize budoucnosti je, že máte auto, které vás doveze do města. Vy vystoupíte, půjdete na nákup a vaše auto zatím samo vyzvedne vašeho syna ze školy a pomocí aplikace se s ním vrátí přesně na místo, kde budete čekat se svým nákupem. Zní to trochu šíleně, ale uvidíme v příštích letech.“

bitcoin školení listopad 24

V případě defektu nebo akutní nevolnosti může řidič vozidla sám kontaktovat asistenci nouzovým tlačítkem na palubní desce.

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?