Pražská plynárenská Mgr.
Pražská plynárenská otevře v prosinci první půjčovnu aut na stlačený zemní plyn (CNG) v Česku. V michelském areálu společnosti bude zákazníkům k dispozici osm vozidel Fiat Panda a čtyři vozidla Fiat Multipla. Jejich provozní náklady mají být ve srovnání s klasickými pohony na benzin nebo naftu asi poloviční.
Všechny významné světové automobilky už vozidla na CNG nabízejí a české firmy toho také stále častěji využívají. Ekologické opely používá zejména RWE Transgas, která má s dodavatelem uzavřen kontrakt na 200 vozidel s plynovými motory. Jako nejnovější přírůstek do firemní flotily si automobil na CNG pořídilo i pražské zastoupení zasilatelské firmy DHL.
Poměrně čerstvou novinkou je i vznik pražské taxislužby 1. Eco Taxi, jež je vybavena plynovými automobily Opel Zafira. „Inspirovali jsme se u RWE,“ svěřil se spolumajitel taxislužby Miloš Plašil. „Když jsme vybírali vozidla, rozhodli jsme se pro Opel zejména proto, že automobilka jako jediná vyrábí speciální motory na CNG, zatímco ostatní předělávají benzinové motory.“ Dle Plašila činí průměrná spotřeba 5,5 kilogramu plynu na 100 kilometrů v pražském provozu. Firma 1. Eco Taxi proto může zákazníkům nabízet výjimečně nízkou cenu 19 korun za ujetý kilometr. Náklady na pořízení vozidla s motorem na CNG jsou však zhruba o 100 tisíc korun vyšší než u benzinového motoru. Palivové náklady se však pohybují okolo 1,20 korun na kilometr.
„Kilogram CNG nyní stojí 19 korun. V Praze je možné zatím tankovat na dvou místech: v našem areálu nebo u čerpací stanice Shell v Praze 10. Plánuje se ale už výstavba dalších tří čerpacích stanic na CNG,“ sdělila týdeníku EURO Dagmar Hartmanová, mluvčí Pražské plynárenské. Kromě polovičních nákladů a šetrnosti k životnímu prostředí mají motory na CNG i znatelně tišší chod.