Menu Zavřít

Auto zabaveno, pane taxikáři!

10. 12. 2009
Autor: Euro.cz

Vedení hlavního města Prahy připravilo nová a mnohem tvrdší pravidla pro taxislužby

Chce to defenestraci. Všechny by je měli z magistrátu vyházet oknem, rozčiluje se pražský taxikář Zdeněk Ponert. Věčný potížista a permanentní revolucionář už dlouho vadí úředníkům, kteří dohlížejí na taxislužbu v hlavním městě. Okázale nerespektuje magistrátní vyhlášky o ceně jízdného a předražuje ji až na 99 korun za kilometr. Parkuje s vozem mimo oficiální stanoviště a navíc mu byla ve správním řízení jako nedůvěryhodné osobě odebrána licence. Ponert však tvrdí, že na vše, co dělá, má nárok, protože městské vyhlášky odporují zákonu. Vrcholem všeho je pak bizarní vzhled jeho vozu, který by nesplnil žádná pravidla o reprezentativnosti nebo stáří. Otlučený bílý Mercedes-Benz s černými skly je totiž celý počmáraný podpisy cestujících, jeho masku zdobí ostnatý drát a zadní kapotu nápis parodující policejní vozy: Buzerovat a mlátit.

Přísnější norma

Právě takoví taxikáři, jako je Zdeněk Ponert, by měli nejvíce doplatit na novelu zákona o silniční dopravě, kterou se snaží v parlamentu prosadit pražský magistrát. Norma by měla pravidla pro řidiče „droček“ značně zpřísnit. Dle záměru magistrátu by tím měli konečně z hlavního města zmizet neslavně proslulí zlodějští taxikáři, kteří pronikli do všech zahraničních pražských průvodců.
„Ne všechny současné problémy v taxislužbě a smluvní dopravě lze v rámci existující legislativy řešit pouze zvýšeným úsilím kontrolních orgánů. V důsledku vynalézavosti taxikářů a smluvních dopravců, přicházejících s neustále novými způsoby podnikání a jednání, s jejichž pomocí obcházejí platné zákony, čímž znemožňují kontrolní činnost, ukládání pokut a jejich následné vymáhání, není již další kvalitativní posun v oblasti taxislužby možný bez nezbytných legislativních změn,“ uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf. V čem změny spočívají?

Pokuty nikdo neplatí

Novela je především mnohem tvrdší k samotným taxikářům. V případě podezření, že byly porušeny povinnosti, jsou totiž policisté oprávněni vyžadovat po řidiči kauci ve výši deset až 50 tisíc korun dle závažnosti porušení zákona. Tato částka má sloužit jako záloha na pokutu. Pokud ji řidič nezaplatí, mohou mu policisté odebrat doklady k vozidlu a zakázat pokračování v jízdě. Tato pravomoc je reakcí vedení hlavního města na to, že mnoho provozovatelů neplatí pokuty uložené jim úřady. Od roku 2002 do poloviny loňského roku totiž Praha uložila pokuty ve výši 112 milionů korun, z čehož sankce za 69 milionů jsou v právní moci. Z této částky však nebylo 51 milionů korun uhrazeno v řádném termínu. Kauce mají taxikáře přinutit, aby se placení už nemohli vyhnout.
Ještě přísnější je další novinka. Dosud totiž mohli městští úředníci podvodnému taxikáři nanejvýš odebrat průkaz o řidičské způsobilosti. Takový taxikář potom většinou přišel s povolením od mimopražského dopravce nebo se nechal zaměstnat u nesolidní firmy, která mu poskytla práci i bez průkazu. Zamezit takovému triku by v budoucnu mělo být jednoduché. Průkaz taxikáře by se totiž měl stát oficiálním dokumentem, který může být vydán pouze jednou. Podobně jako občanský průkaz. Pokud by řidič provozoval taxislužbu bez tohoto oprávnění, mohl by mu dopravní úřad uložit zákaz činnosti. Jeho porušení by se pak považovalo za trestný čin. Kdyby byl řidič při neoprávněném provozování taxislužby přistižen opakovaně, mohlo by mu být dokonce bez náhrady zabaveno auto. To se totiž v takovém případě považuje za předmět, kterého bylo používáno k provozování nezákonné činnosti.

Nadržování velkým firmám?

Tato extrémní řešení však dle pražského magistrátu nemusejí nastávat. Novela totiž umožňuje nejprve uložit dopravci, aby zjištěné nedostatky odstranil. Pokud by to neučinil, mohla by být pokuta uložena opakovaně – i několikanásobně zvýšená. „Cílem tohoto ustanovení je na jedné straně umožnit správním orgánům z moci úřední nařídit nápravu nedostatků, a tím zajistit průběžné plnění povinností stanovených právními předpisy. A na druhé poskytnout dopravcům šanci na nápravu, aniž by za své pochybení byli potresáni. Naopak pokud by dopravce odmítl napravit zjištěné nedostatky, dopravní úřady a ministerstvo dopravy by při ukládání pokuty za ně mohly přihlédnout k této okolnosti jako k závažně přitěžující a uložit výrazně vyšší pokutu než obvykle,“ vysvětluje Jiří Wolf. Změny se dotknou také taxametrů, či spíše jejich umístění. Je totiž běžnou praxí, že řidič zakryje číselník taxametru nějakým předmětem a poté zákazníkovi řekne jinou částku, než by měl ve skutečnosti zaplatit. Obětí tohoto triku se stávali především zahraniční turisté neznalí místních poměrů. Taxametr by se proto měl přesunout do okolí vnitřního zpětného zrcátka, kde je obtížné ho zahalit.
Novela však nevyvolává pouze kladné reakce. Nelíbí se především zástupcům malých provozovatelů. Ti tvrdí, že město nadržuje velkým firmám, které nabízejí služby prostřednictvím radiodispečinků. „S pravidly jsme se již seznámili a podle nás nepřinesou nic, co by zlepšilo situaci. Hodnotíme je tedy záporně,“ uvedl Pavel Jelínek, předseda Odborového svazu Taxi Praha.

Falešné taxislužby

Radiodispečinky však městu vadí také, či spíše pouze některé z nich. Úředníkům se nelíbí, že některé dispečinky posílají zákazníkům namísto taxi takzvanou smluvní přepravu osob. „Většina dispečinků v Praze totiž zprostředkovává objednávky taxi právě smluvní přepravě – a naprosto vědomě,“ říká Jiří Hrdlička ze společnosti SpeedCars. Tento druh dopravy by podle zákona měl být vyhrazen pro neobvyklé příležitosti. Patří k nim například pronájem limuzín na svatbu, pohřebních vozů či velkých dopravních automobilů. V praxi však „smluvní přepravci“ často nahrazovali taxislužbu. Jejich vozy fungovaly jako běžné taxíky, ale protože měly jiný druh licence, mohli si jejich řidiči stanovovat libovolné ceny. Na tomto principu funguje i většina přepravců před hotely nebo takzvaných drink servisů, které poskytují odvoz opilým řidičům i jejich autům.

bitcoin_skoleni

BOX:
Nová pravidla, která žádá pražský magistrát

1. Změna umístění taxametru.
2. Ukládání sankcí přímo řidiči.
3. Vybírání desetitisícových kaucí.
4. Možnost uložit zákaz činnosti.
5. Právo zabavit vozidlo.

  • Našli jste v článku chybu?