„Čas je pro nás všechny
v tuto chvíli druhým největším nepřítelem a každým dnem, kdy jsou
provozovny uzavřeny, přichází náš obor denně o desítky milionů korun a desítky
pracovních míst,“ apeluje na Babiše předseda APPAA Petr Přikryl. Jen v minulém
týdnu podle něj ukončilo činnost 15 prodejců ojetin, kteří zaměstnávali téměř
250 pracovníků. „Ti se nyní budou hlásit na úřadech práce, neprodané vozy budou
chátrat a ztrácet svoji hodnotu,“ dodává Přikryl.
Měla by vláda povolit provoz autobazarů?
Asociace
navíc tvrdí, že pokud se výjimku nepodaří brzy prosadit, svou činnost budou
ukončovat i velcí hráči na trhu. Konkrétní však asociace není. „Stát přijde o
stovky milionů na výběru daní a navíc se bude muset postarat o tisíce
nezaměstnaných,“ píše Babišovi předseda APPAA, který se po desítkách let snah o
zkultivování oboru současně obává návratu divokého trhu a prodejů na ulici – a
tedy i mimo kontrolní a daňový dosah státu. „Zisky si takto převezme černý
trh,“ varuje.
Vláda už pravidla rozvolňuje
Svou
šanci přitom autobazary mají, vláda už ústy ministra zdravotnictví Adama
Vojtěcha a dvojministra Karla Havlíčka (průmysl a doprava) oznámila
znovuotevření provozoven, které sbírají a vykupují suroviny včetně kompostáren,
ve čtvrtek pak mohou otevřít hobby markety, prodejny stavebnin, železářství a
obchody a opravny jízdních kol, ovšem za přísných hygienických podmínek. O
dalších provozech prý vláda rozhodne kvůli zkrácenému týdnu až na zasedání
příští úterý.
Přežijí malé značky? Obchodníci v nákupních centrech vyzývají vládu a pronajímatele k dialogu
Vzhledem
k tomu, že většina autobazarů má své provozy koncipované jako venkovní, mohly
by u vlády při posuzování rizik uspět. Přikryl v dopise mimo jiné slibuje
splnění veškerých přísných hygienických požadavků a podobně reaguje i předseda
další oborové Asociace obchodníků ojetými automobily Jiří Grund. Podle něj se
nyní obchodování s ojetinami omezilo jen na prodeje mezi jednotlivci, kteří ale
nemají na rozdíl od velkých autobazarů šanci tak přísné hygienické podmínky
splnit.
„S ohledem
na současný stav, kdy jsou například otevřené stavebniny, kde je provoz
řemeslníků mnohem větší, než je v autobazarech, kdy jsou otevřeny výdejny
e-shopů s elektronikou, kde se denně vystřídá téměř tisíc zákazníků, se
nedomníváme, že otevřením prodejen s ojetými vozy se riziko nákazy
koronavirem může jakkoli zvýšit,“ argumentuje dále předseda APPAA.
Ojetiny přes web
Autobazary
v Česku se tak nyní soustředí alespoň na online prodej, který však naráží na
přirozenou mentalitu zákazníků. Stejně jako například u nemovitostí zde zkrátka
platí, že kupované zboží si chtějí osobně prohlédnout, což mimo jiné brání i
většímu rozmachu online prodejů nových automobilů, natož pak ojetin. Autobazary
ovšem jdou této podmínce naproti a zákazníkům s vážným zájmem vůz k prohlídce
přivezou na předem smluvené místo.
I díky tomu se tak ojetiny přes internet přece jen prodávají a ač objem takových obchodů ani zdaleka nedosahuje běžného stavu při otevřených provozovnách, firmy i to vítají. Například největší tuzemská síť autobazarů AAA Auto na konci března oznámila, že za dva týdny takto prodala 700 vozů, což je zhruba třetina oproti běžnému stavu. Přesto si výsledky pochvaluje.
„Nicméně
je třeba si uvědomit, že za běžných podmínek se v hlavní sezóně, která startuje
vždy právě v březnu, za stejné období vozů prodá kolem dvou tisíc. Po přepočtu
na měsíc jsme tedy na zhruba pětině výkonu, navíc za cenu drastického a
plošného snížení cen vozů, které potřebujeme v maximální možné míře
vyprodat," podotkla generální ředitelka skupiny Karolína Topolová.
Zda volání autobazarů vláda vyslyší, se ukáže
až příští týden. Takzvaně do karet jim ovšem hraje i fakt, že některé evropské
země jim za jinak přísných opatření automaticky výjimku udělily. Platí to
například o Polsku či Maďarsku.