Menu Zavřít

Autobusy na dračku, auta nikoli

12. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Prodeje v prvním čtvrtletí

bitcoin_skoleni

PRAHA (ČTK, han) - Prodej osobních vozů na českém trhu se od ledna do března meziročně snížil o 3,4 procenta na 34 141 vozů. Oznámil to minulý čtvrtek Svaz dovozců automobilů (SDA). Výrobci autobusů si naopak polepšili stejně jako producent motocyklů JAWA a automobilka Tatra.
Vedoucí pozici na trhu osobních vozů držela tradičně tuzemská Škoda Auto, jíž však klesl prodej o 9,6 procenta na 17 869 vozů. Podle předsedy prezidia svazu Lubomíra Tvardíka mělo na zhoršené výsledky vliv několik okolností. Mimo jiné to bylo ukončení prodeje Škody Felicia v loňském roce.
Mezi jednotlivými třídami zůstal zachován rozhodující podíl kategorie mini a malých vozů s 52,8 procenta, následuje střední třída s podílem dvacet jedna procent. Dovážené značky zaznamenaly růst prodeje o 4,6 procenta na 16 226 vozů.
Nejprodávanější značkou za domácí Škodou byl Renault s
odbytem 2123 aut následovaný Peugeotem s 2065 prodanými vozy. Na čtvrté příčce skončil loni druhý Volkswagen s 1798 prodanými auty a pátý byl Opel s prodejem 1343 vozů.
Nejúspěšnější byla Škoda Fabia, pro niž se rozhodlo 12 866 zájemců, stříbro získala Octavia s 4653 prodanými vozy. Nejprodávanějším zahraničním automobilem byl Peugeot 206 (924 aut), jejž následovaly VW Passat (751 aut) a Peugeot 307 (354 aut).
Co se týče autobusů, ty šly na rozdíl od osobních automobilů na dračku. Největší český výrobce Karosa zvýšil ve zmiňovaném prvním čtvrtletí výrobu o téměř dvanáct procent a export o více než o polovinu. Další producent, firma SOR Libchavy, vykázal nárůst domácích prodejů téměř o 43 procent a zvýšení exportu na více než dvojnásobek.
Také tradiční výrobce motocyklů značky JAWA si polepšil, zdvihl produkci i export (na 2167 vyvezených motocyklů proti loňským 347). Jeho domácí prodeje byly nepatrně nižší, a to o devět motorek. Jako největší český výrobce nákladních vozů se profiluje firma Tatra, jejíž produkce se zvýšila o pětinu. Domácí prodej však stagnoval na úrovni roku 2001.
Meziroční pokles výroby zaznamenali statistici u zbývajících dvou výrobců nákladních vozidel (Daewoo Avia a Praga). U Daewoo Avia však vzrostl export o téměř polovinu, což při zhruba stejném podílu exportu a tuzemských prodejů do jisté míry eliminovalo pokles prodejů v Česku.

  • Našli jste v článku chybu?