Menu Zavřít

Autobusy na plyn

29. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Dopravní podnik města Prahy

bitcoin_skoleni

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) potřebuje 400 milionů korun investic do infrastruktury, aby mohl zahájit přechod k vozům s pohonem na zemní plyn (CNG). Týdeníku EURO to sdělil technický ředitel DPP Jiří Bezdíček. „V současné chvíli máme v provozu zhruba 1200 autobusů. Pokud bychom přecházeli na zemní plyn, museli bychom přestavět garáže i s nimi spjatou infrastrukturu. S tím nám však musí někdo - nejspíše město - pomoci,“ říká Bezdíček. Dopravní podnik by na levnější a ekologické autobusy přešel rád, leč požadované peníze k dispozici nemá.
Zemní plyn patří spolu s biopalivy ke dvěma nejperspektivnějším alternativním palivům, s jejichž rozšířením počítá v příštích letech EU. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel. Nyní je v Česku asi 630 vozů na zemní plyn, což je meziročně téměř o třetinu víc. Stát dává dotaci 800 tisíc korun na jeden autobus, 200 tisíc korun přispívají plynárenské společnosti a navíc ještě existuje dotace 2,3 milionu korun pro nízkopodlažní verze.
„Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných plynem a naftou, a celková úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně by za dvanáct let činila až 170 milionů korun. Na základě toho brněnská radnice začala vážně uvažovat o používání vozů na stlačený zemní plyn. Je škoda, že Praha touto cestou zatím nejde,“ říká Jaroslav Tománek z České plynárenské unie (ČPU).
Pokud by v Praze vznikly další čerpací stanice CNG, motivovalo by to řadu lidí k nákupu osobního vozu s tímto druhem pohonu. Zatím jich příliš nejezdí; právě z důvodu nízkého počtu čerpadel. I největší automobilka v ČR prohlásila prostřednictvím člena představenstva Martina Jahna, že vozy na CNG začne vyrábět tehdy, až o ně bude zájem. „Dovedu si představit, že sto stanic na CNG je už dost na to, abychom vozy s tímto pohonem začali pro český trh vyrábět,“ řekl Jahn před časem týdeníku EURO.

  • Našli jste v článku chybu?