Přestože výrobci autobusů v Česku každoročně zvyšují svou produkci, stáří tuzemského vozového parku se nelepší. V současné době činí více než čtrnáct a půl roku. Vyplývá to ze statistik registrací vozů Sdružení automobilového průmyslu. „Domácí výroba autobusů se meziročně zvýšila o čtyřicet procent na více než dva tisíce vozů, průměrný věk vozidla je ale přesto vysoký,“ říká ředitel sdružení Antonín Šípek.
Stáří vozů se projevuje zejména vyšší zátěží životního prostředí emisemi, ale i bezpečnostními parametry autobusu a nižším komfortem cestujících. Proti loňskému roku se prodej v Česku zvýšil o pětadvacet procent, což ale výrobci považují za stále příliš málo k dostatečně významnému posunu v průměrnému stáří vozů. „V České republice jezdí v současnosti zhruba dvacet tisíc autobusů, přičemž nejrozšířenější značkou je Karosa s více než jedenácti tisíci vozy. Za letošní rok značka zatím v tuzemsku prodala zhruba tři stovky autobusů, takže tempo obnovy parku je jasné,“ říká Šípek. Druhým v pořadí českých výrobců je SOR Libchava se sto dvaceti prodanými autobusy. Snahy o obnovu vozového parku autobusů podporuje i stát, který na tyto účely letos vynaloží formou dotací zhruba dvě stě milionů korun.