Evropský parlament schválil směrnici o liberalizaci ochrany designu u náhradních dílů pro automobily. Podle schváleného znění již nebude možno chránit průmyslovým vzorem součástky, které byly použity za účelem opravy výrobku tak, aby byl zachován jeho původní vzhled. Europoslanec Jan Březina se domnívá, že tato novinka těžce zasáhne automobilový průmysl, který je tahounem hospodářského růstu v ČR. Europarlament na věci samé podle Březiny nic nezměnil ani tím, že účinnost směrnice o pět let odložil.
„Jedná se o právní paskvil, neboť vynětí náhradních dílů z průmyslověprávní ochrany odporuje jak mezinárodněprávním dokumentům - jako je Pařížská unijní úmluva -, tak například české Listině základních práv a svobod zaručující ochranu výsledků tvůrčí duševní činnosti,“ upozorňuje Březina, který předkládá i argumenty ekonomické. „Průmyslověprávní ochrana stimuluje inovace a technologický rozvoj, a má tedy i prokazatelný ekonomický přínos. Její omezení by bylo ospravedlnitelné jedině v obecném zájmu, jako je ochrana zdraví nebo národní bezpečnost. O nic z toho se však v tomto případě nejedná,“ dodává Březina.
Tvrzení Evropské komise, podle něhož omezení ochrany povede k liberalizaci trhu s náhradními díly, Březina považuje za zavádějící. „To, že náhradní díly u aut bude moci vyrábět prakticky kdokoli, možná zajistí jejich zlevnění, ale za cenu nižší kvality a bezpečnosti. Kromě toho je pravděpodobné, že dojde ke zdražení hotových aut jako jediného způsobu, jak pokrýt náklady související s vývojem jednotlivých součástek používaných posléze i jako náhradní díly,“ konstatuje Březina.
„Případný vznik nových pracovních příležitostí ve sféře drobných podnikatelů jako potenciálních nezávislých výrobců náhradních dílů půjde ruku v ruce se ztrátou pracovních míst u výrobců aut nebo přesunem výroby dílů do zemí s levnější pracovní silou, takže výsledný efekt z hlediska zaměstnanosti bude nulový, ne-li záporný,“ tvrdí Březina. Proti liberalizaci ochrany designu u náhradních autodílů hlasovala rovněž europoslankyně Zuzana Roithová.