Nejvyšší orgán Sdružení Česmad Bohemia sdružující české automobilové dopravce požaduje snížení spotřební daně z nafty a usiluje také o snížení pátečních sazeb mýtného pro autobusy.
Autor: Jan Třeštík
V úterý o požadavcích dopravců informoval mluvčí sdružení Martin Felix.
Delegáti přítomní na Shromáždění zástupců regionů, což je nejvyšší orgán sdružení, se dohodli na několika prioritách pro nejbližší období. „Předsednictvu uložili z důvodu propadu výběru spotřební daně z nafty do státního rozpočtu prosazovat snížení spotřební daně z nafty minimálně na úroveň okolních zemí, nebo případně zavedení profesionální nafty pro silniční dopravce. Vedení by také mělo vytvářet tlak na vyšší alokaci výnosů ze spotřební daně do Státního fondu dopravní infrastruktury za účelem dobudování silniční infrastruktury, včetně obchvatů měst a obcí,“ informoval mluvčí Česmadu Martin Felix.
Propad ve výběru spotřební daně z nafty do státní kasy zapříčinil fakt, že tuzemští řidiči ji tankují v okolních státech, kde je spotřební daň nižší, a nafta tedy levnější. Cena nafty na českých čerpacích stanicích patří dlouhodobě k nejvyšším z celé EU. Podle německého ústředního automotoklubu, který ceny v jednotlivých zemích Evropy pravidelně porovnává, zaplatí z okolních zemí za naftu nejméně rakouští řidiči, až o dvě koruny na litr.
Levněji svou nádrž doplní i řidiči v Polsku (o 12 až 15 procent nižší cena), na Slovensku a pár haléřů ušetří dokonce i v Německu. Vyšší cenu nafty na tuzemských benzinových pumpách způsobuje právě vyšší spotřební daň platná od začátku letošního roku. Ta je vysoko nad minimální sazbou předepsanou Bruselem. Zatímco Evropská unie stanoví pro rok 2010 sazbu 330 eur (zhruba 8 460 korun) na tisíc litrů nafty, spotřební daň v Česku nyní činí 420 eur (10 770 korun) na tisíc litrů nafty. Zatímco Česko spotřební daň zvyšovalo, Slováci ji letos v únoru snížili o 11,3 eurocentu na litr (necelé tři koruny). O 27 procent nižší je i spotřební daň v sousedním Polsku.
Více na NašePeníze.cz.