Spotřební družstva skupiny COOP provozují v České republice už šest automatických obchodů, v nichž si mohou zákazníci nakoupit doslova kdykoliv. Všechny fungují v takzvaném hybridním režimu, kdy přes den jsou v nich přítomni klasičtí prodavači, zatímco o víkendech či v nočních hodinách se zákazníci obsluhují sami. Potřebují k tomu jen speciální aplikaci a bankovní identitu, kterou dnes disponuje prakticky každý člověk s internetovým bankovnictvím. Platba za nákup pak probíhá prostřednictvím samoobslužných pokladen, což je technologie, na niž jsou zákazníci již dlouho zvyklí.
Vůbec první českou automatickou pobočkou se stala prodejna v jihočeských Strakonicích, která již v nepřetržitém provozu funguje zhruba rok. „Zatím jsme s ní velmi spokojení. Nenašli jsme totiž žádný zásadní problém, kvůli němuž by toto řešení nefungovalo. Navíc i naši zákazníci danou technologii dobře zvládají a nepředstavuje pro ně žádnou významnou překážku. Také jsme si ověřili, že jsme schopní celý koncept provozně zaštítit, díky čemuž v budoucnu určitě plánujeme otevření dalších automatických prodejen,“ uvádí ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík.
Zloději sami platí pokuty
Jednou z hlavních obav při spuštění automatického provozu byl možný nárůst krádeží, zatím k nim ale podle Němčíka dochází jen výjimečně: „Určitě je jich méně než přes den. Je to dáno tím, že se lidé na začátku procesu prokazují tolika osobními údaji, že něco ukradne snad jen hlupák. Když dáte někomu své jméno, adresu, telefon, a navíc víte, že vás celou dobu sledují kamery, krádež opravdu nedává moc smysl. Zloději tedy většinou kradou přes den v běžném režimu, a tak jsme zatím ve všech šesti pobočkách v automatickém provozu zaznamenali jen nižší desítky krádeží.“
Proti nepoctivým zákazníkům nyní COOP testuje i služby umělé inteligence s názvem Veesion od společností Sensormatic Solutions. Jejím nasazením se částečně nahrazuje pult centrální ochrany, protože software dokáže z mnoha různých kamer vybrat záběr, na němž se nachází zloděj. Následně pošle daný snímek vedoucímu či bezpečnostní službě, kteří situaci prověří. Ostraha tedy nemusí sledovat 30 kamer z jedné prodejny, ale zvládne pokrýt 30 prodejen najednou, přičemž z každé bude mít maximálně jeden krizový záběr.
„Díky nasazení umělé inteligence by mělo dojít k úspoře peněz, na podrobnější zhodnocení si však budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Už dneska ale víme, že software funguje, protože už dokázal zachytit několik pachatelů. Dokonce jsme i v praxi zkusili něco ukrást a umělá inteligence nás při tom odhalila,“ směje se Němčík. O možném nasazení tohoto hlídače na dalších prodejnách zatím není rozhodnuto, COOP totiž nejprve musí vyhodnotit, zda se mu technologie doopravdy vyplatí.
Pokud by se však i přes všechna opatření zloděj přeci jen pokusil zboží zcizit, celá situace se obvykle poměrně snadno vyřeší. „V naprosté většině případů jsme zákazníka rychle identifikovali. Následně ho telefonicky vyzveme, aby se vrátil na pobočku a uhradil nenamarkované zboží včetně pokuty. Pokud by to neudělal, předali bychom jeho identitu a kamerový záznam policii. Zatím se ale všichni vrátili a za zboží zaplatili, dosud jsme tedy touto cestou nic řešit nemuseli,“ pochvaluje si Němčík.
Provoz se musí vyplatit
Testování nových technologií spočívá i ve snaze najít co možná nejlepší ekonomický model. Zajímavých novinek je sice na trhu opravdu hodně, většinou jsou však příliš drahé na to, aby se jejich zavedení vyplatilo. „To je jeden z důvodů, proč jsme se nakonec rozhodli pro smíšený provoz, kdy kombinujeme prodej s obsluhou a bez obsluhy. Snažíme se tím posílit ekonomiku stávajících prodejen v místech, kde to dává největší smysl,“ tvrdí Němčík.
Další variantou by podle něj bylo zkrátit provozní dobu s personálem s tím, že díky automatickému režimu zůstane pobočka otevřená nonstop. To je třeba případ malé jihočeské obce Bujanov s pěti stovkami obyvatel, kde obsluha zůstala pouze pět hodin denně a zbývajících 19 hodin obchod funguje ,automaticky‘. Na zhodnocení efektivity je nicméně zatím ještě brzy, protože pobočka funguje teprve pár týdnů. Je však nutno zdůraznit, že dosud si vedla poměrně dobře.
„Při otevření jsme uspořádali setkání s občany, kam přišlo zhruba sto lidí. Kolegové jim tam ukazovali, jak do obchodu vstoupit, kam zadat přihlašovací údaje nebo jak si založit bankovní identitu,“ doplňuje Němčík, podle něhož byla velmi nápomocná i sama obec.
Snahou Svazu českých a moravských spotřebních družstev ale primárně zůstává, aby běžný provoz se zaměstnanci pokrýval většinu času, kdy byli stávající zákazníci zvyklí obchod navštěvovat. Většina lidí tedy v automatickém režimu nakupuje jen o víkendech nebo v prvních večerních hodinách. Po půlnoci už je podle Němčíka množství zákazníků minimální, a to na všech pobočkách.
Další technologickou novinkou, kterou COOP v posledních měsících testuje, jsou třeba digitální cenovky: „Považujeme je za zajímavý směr, představují totiž úsporu času, personálu, i nákladů. Nyní tedy řešíme finanční efektivitu, protože jejich pořízení je velmi drahé. V současnosti jsme v kontaktu s několika dodavateli, s nimiž možné snížení cen konzultujeme. V letošním roce se každopádně digitální cenovky objeví na dalších prodejnách, je ale otázkou, zda jich budou jednotky, či desítky.“
Stejně tak by se měl postupně navyšovat i počet automatických prodejen, vše ale závisí na investičních možnostech jednotlivých regionálních družstev. Němčík odhaduje, že v ideálním případě by obchodů s částečným provozem bez obsluhy mohlo do konce roku přibýt aspoň deset. „Nečekám, že budou všechny prodejny automatické, to asi není reálné. Každopádně by bylo hezké, kdyby vznikla reprezentativní síť těchto obchodů ve všech regionech,“ myslí si šéf rozvoje skupiny COOP.
Od nákupu přes složenky až po výdej léků
Důležitým předpokladem pro rozvoj nonstop prodejen bude podpora obcí. Spotřebnímu družstvu už se podle Němčíka ozvalo několik starostů, kteří měli o nepřetržitý provoz obchodu na své vesnici velký zájem. Kromě spolupráce s místními samosprávami se ale celá problematika řeší také na Ministerstvu průmyslu a obchodu, a to třeba kvůli případným dotacím směřujícím právě do provozoven v malých obcích.
Vesnické obchody se dle Němčíka stávají stále a stále důležitějšími, protože poskytují čím dále větší množství služeb a funkcí. Tou nejzásadnější je pravděpodobně cashback, ostatně skupina COOP v současnosti zprostředkovává zhruba 60 procent veškerého výběru hotovosti v České republice. Pobočky ale kromě toho umožňují třeba platbu složenek, dobíjení telefonů, vyzvednutí zásilek nebo prodej léků, k nimž není potřebný recept.
Další oblíbenou službou jsou pak i kavárny, které jsou součástí vybraných obchodů. „V mnoha obcích už není žádná restaurace či jakékoliv jiné místo, kde se mohou lidé potkávat. Do prodejen jsme tedy umístili několik stolků, kde si můžete sednout a koupit si k tomu něco z našeho sortimentu včetně kávy z kávovaru. Snažíme se tak kombinovat různé technologie a služby, aby mohli lidé na prodejnách vyřešit co nejvíce potřeb a nemuseli kvůli nim jezdit do nejbližšího města,“ uzavírá Němčík.