České společnosti Future Art a JVM Computers plánují expanzi svých prodejních automatů na pivo, které umějí ověřit věk kupujícího. Mezi první zahraniční zájemce o automaty s tímto systémem patří Polsko a Slovensko.
„Jednáme s (mezinárodním pivovarem) SABMiller o zahájení prodeje piva prostřednictvím našich prodejních automatů v Polsku a na Slovensku,“ říká projektový manažer JVM Computers David Beneš. Podle plánu firma ještě do konce léta zašle do Polska dva testovací automaty. Na Slovensku zatím jednání neskončila.
SABMiller vlastní Plzeňský Prazdroj. Ten začal testovat prodejní automaty na pivo letos v březnu a v Praze jich již instaloval 32. Automaty obvykle prodávají šest značek pivovaru, včetně Pilsner Urquell, Gambrinus a nealkoholického piva Radegast Birell. Do března 2008 chce mít společnost v Praze a středních Čechách 100 automatů. „Testujeme pilotní přístroje, zhodnotíme projekt příští rok na jaře a rozhodneme o jejich rozšíření,“ dodává mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin.
Společnosti si patentovaly prodejní automat v České republice a požádaly o mezinárodní patent. Zvažují jeho použití i pro další produkty, které se mohou prodávat jen dospělým. „Jednáme o distribuci prodejních automatů se dvěma prodejci cigaret a testovat by jej mohli začít před koncem letošního roku,“ tvrdí Beneš. Využívat by se mohl i pro vstup do kasin a heren.