Menu Zavřít

Automobilka Fiat Chrysler odstoupila od fúze s Renaultem. Kvůli politickým podmínkám ve Francii

6. 6. 2019
Autor: čtk

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) uvedl, že odstupuje od plánované fúze s francouzskou automobilkou Renault. Jako důvod svého rozhodnutí firma označila současné politické podmínky ve Francii. Francouzská vláda vlastní v Renaultu významný podíl a kladla si přísné podmínky ohledně zachování pracovních míst, možností spolurozhodovat o řízení firmy a podmínek pro akcionáře.

Stažení bylo oznámeno poté, co představenstvo Renaultu odložilo rozhodnutí o spojení s FCA na žádost francouzské vlády, která v automobilce drží 15procentní podíl a je jejím největším akcionářem. Podle zdrojů agentury Reuters FCA stáhl nabídku, když se Francie pokusila rozhodnutí oddálit, protože si přála získat souhlas k fúzi od aliančního partnera Renaultu Nissan Motor. Nissan ale uvedl, že se hlasování zdrží.

FCA Renaultu a jeho partnerům Nissan a Mitsubishi poděkovala za konstruktivní jednání. Je nadále přesvědčena, že její návrh Renaultu byl dobrý a že by přinesl výhody všem zúčastněným stranám. Podle agentury DPA znělo zdůvodnění trochu uraženě.

Zdroje agentury Reuters obeznámené se situací ještě ve středu večer uvedly, že FCA dospěla s Renaultem k předběžné dohodě.

Spojením automobilek by vznikl třetí největší výrobce aut na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut. Při započtení produkce aliančních partnerů Renaultu - japonských automobilek Nissan a Mitsubishi - by všechny podniky dohromady vyráběly kolem 15 milionů aut ročně.


Poměr cena výkon? U Němců vede Škoda

Logo automobilů Škoda. Ilustrační foto


Podle komentátora agentury Reuters by se dohoda ještě mohla dát zachránit. Pokud ne, bude několik poražených. Renault a FCA, kteří již nebudou moci počítat s úsporami, a FCA navíc přijde o partnera, jenž by z něj mohl učinit důležitého hráče na poli elektromobility. Společnosti Renault a Nissan by zůstaly uvězněné ve své otřesené alianci, jejíž užší propojení navrhované francouzskou stranou Nissan odmítl.

Špatnou zprávu je zrušení nabídky pro francouzský stát, který tak přijde o svou probyznysovou image. Prezident Emmanuel Macron sliboval před svým zvolením protržní přístup a privatizace. Jeho kabinet si ale svůj významný vliv na chod Renaultu chce uchovat, což představovalo problém jak pro Nissan, tak nyní i pro FCA, píše ve svém komentáři agentura Reuters. Národního automobilového šampióna tak Macron nyní vystavil nejistotě, což se může ukázat jako velice nepříjemná a možná i nákladná záležitost, uzavírá komentátor Reuters.

Podle francouzského ministra financí Bruno Le Mairea jednal kabinet konstruktivně a svůj souhlas s fúzí podmínil čtyřmi podmínkami. Splnit se ale podařilo jen tři z nich - chyběl souhlas aliančního partnera Renaultu - Nissanu. Francouzský ministr pro rozpočet Gérald Darmanin dnes uvedl, že za fúzí Renault-FCA ještě není nutné zavírat dveře a že by rozhovory mohly být v budoucnu obnoveny.

Podle francouzských vládních kruhů je vina na stažení návrhu fúze na straně italsko-americké automobilky. Od začátku rozhovorů prý FCA na francouzskou stranu časově tlačila a jednala podle hesla „take it or leave it“ (ber nebo nech být), napsala agentura DPA.

Akcie obou firem po otevření burz v reakci na dnešní zprávu oslabily. Renault ztrácí 7,7 procenta, Fiat téměř tři procenta. Podle analytiků společnosti Jefferies zpráva oslabí akcie obou společností, větší ztráty ale postihnou Renault, protože FCA má více strategických možností.

FIN25

Dále čtěte:

Škodě klesl odbyt o 2,9 procenta. Postihl ji propad trhu v Číně

Mzdy ve Škodě Auto letos vzrostou o 2500 korun měsíčně, odbory chtěly až 4000

Jako ve sci-fi filmu. Ve skladu Škody Auto ve Kvasinách pomáhají roboti

Konec dealerů? Auta se budou brzy nakupovat hlavně online, věští Google

České automobilky se na brexit připravují, další firmy vyčkávají

Škoda do dvou let uvede dvacet nových modelů. První elektromobil nabídne letos

 Škoda Vision E

  • Našli jste v článku chybu?