Menu Zavřít

Automobilkám chybí lidé. V zemích V4 potřebují 100 tisíc pracovníků

23. 5. 2017
Autor: ČTK

Automobilový průmysl ve čtyřech středoevropských zemích bude potřebovat v příštích letech zhruba 100 tisíc pracovníků. Toto odvětví se přitom ve všech státech visegrádské čtyřky (V4) již v současnosti potýká s nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Vyplývá to z dnešního prohlášení zástupců svazů automobilového průmyslu států V4 - Česka, Slovenska, Polska a Maďarska.

Svazy u příležitosti mezinárodní konference v Bratislavě ve společném komuniké zároveň vybídly své vlády, aby prohloubily regionální spolupráci v oblasti automobilového průmyslu.

„Dnes se momentálně dostáváme na hranice toho, jak využít ekonomický potenciál, který tady je. (…) Čas od času se už stává, že to naráží na hranice toho, co je kapacitně možné zvládnout s dostupnou pracovní sílou. Voláme po tom, abychom měli lepší programy pro podporu mobility, vnitřní a vnější migrace. V opačném případě problém jde na úkor ekonomického výkonu státu,“ řekl novinářům prezident Sdružení automobilového průmyslu České republiky Bohdan Wojnar. Dodal, že český automobilový průmysl bude potřebovat 30 000 až 40 000 pracovníků.

Automobilový průmysl na Slovensku v příštích třech letech podle tamního svazu bude potřebovat na 14 tisíc pracovníků, z toho polovinu lze pokrýt absolventy. Již nyní si některé podniky z odvětví pomáhají zaměstnáváním cizinců.

„Problémy, které mají naše země, jsou téměř stejné, ať už jde o kvalifikovanou pracovní sílu, infrastrukturu, názory na evropskou legislativu v oblasti emisí,“ uvedl na tiskové konferenci šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Juraj Sinay.


Přečtěte si o klamavém skoku hodnoty automobilky Tesla:

Tentokrát je to jiné. Nejdražší čtyři slova v dějinách investování

Vladan Gallistl


Odvětví bude podle svazů čtyř středoevropských zemí čelit vícero výzvám, například v oblasti rozšíření automobilů s alternativními pohonnými jednotkami, rozvoje silniční sítě či služeb digitalizace a mobility. Svazy prostřednictvím prohlášení vybídly vlády svých zemí, aby jednaly společně s cílem posílit automobilový sektor v regionu.

Podle Wojnara český automobilový průmysl dříve v tomto roce zahájil strategickou spolupráci s českou vládou a od té doby byly učiněny první kroky. „Kolokvium, které jsme v polovině února uspořádali v Mladé Boleslavi…, bylo proto, abychom všechny přesvědčili o tom, že je velká potřeba konzistentních jednání, aby všichni pochopili, že trendy jako elektromobilita, digitalizace jsou zde,“ řekl Wojnar.

FIN25

Automobilový průmysl patří mezi důležité sektory ekonomik zemí střední Evropy. V regionu V4 bylo loni vyrobeno 3,65 milionu automobilů, tedy asi čtvrtina z celkové produkce vozidel v Evropě. Slovensko a Česká republika se v přepočtu na obyvatele řadí na špici světového žebříčku ve výrobě aut.

Přečtěte si více o dění v automobilovém průmyslu:

Škoda chce do roku 2025 prodávat čtvrtinu aut na elektřinu

Škoda má z jednoho auta 40 tisíc, Ferrari 2 miliony

Britský ministr žádá náhrady pro majitele problémových škodovek


  • Našli jste v článku chybu?