PRAHA (ČTK, han) - Investice britské automobilky Rover do varšavského producenta automobilů Daewoo-FSO, který se ocitl v potížích po krachu mateřské korejské firmy, mohou být svázané s nabídkou offsetového programu spojeného s nabídkou nových bojových stíhacích letounů Gripen pro polské vzdušné síly. Gripen v úsilí o dodávku polské armádě soupeří s americkými stroji F-16 a francouzskými Mirage 2000-5 Mk2. Spojení nákupu těchto letounů s investicí do upadající polské automobilky se může stát velmi silným jazýčkem na vahách, jak komentují možnost zapojení investic Roveru do offsetového programu spojeného s Gripenem polští pozorovatelé.
Polské ministerstvo hospodářství již připravilo seznam firem, v nichž očekává investice v rámci offsetového programu. Zda v něm figuruje rovněž varšavská automobilka, ale tiskové oddělení tohoto úřadu nepotvrdilo. Zcela jistě se na něm nachází továrna Daewoo ve východopolském Lublinu.
O zájmu britské automobilky Rover o Daewoo-FSO informoval na začátku června polský ministr hospodářství Jacek Piechota. Daewoo-FSO je největší zahraniční investicí Daewoo Motor, jejíž některé závody kupuje americká společnost General Motors. Polská firma k vybraným závodům nepatří a její osud je dosud nejasný.
Polské vzdušné síly by do roku 2008 měly podle rozhodnutí polského parlamentu disponovat 48 novými bojovými stíhacími letouny. Výběrové řízení na dodavatele zakázky, jejíž hodnota se odhaduje na 3,5 miliardy dolarů, trvá od loňského března. Skončit by mělo do letošního září. O získání zakázky usilují BAE Systems s letouny JAS 39 Gripen, americký Lockheed Martin s F-16 a francouzský Dassault s Mirage 2000-5 Mk2.