Není dobré, když se investoři vrhnou jedním směrem, říká šéf CzechInvestu
EURO: Investice do výroby vozidel učinily z Česka bezmála automobilovou velmoc. Budete lákat ještě další automobilky? JAHN: Výroba aut je prestižní a skvělá věc, ale pro ekonomiku není dobré, aby se investoři vrhli jen jedním směrem. Měli bychom jim nabídnout mix tradičních odvětví, jako je strojírenství a třeba letecké komponenty, a pak dynamických oborů, například elektroniky a elektrotechniky. Slibně se také v Česku rozvíjí farmacie a biotechnologie. Další zajímavou oblastí jsou strategické služby v oboru IT, financí a vůbec čehokoli, kde lze rozvinout zákaznickou službu. Sem zahrnuji i vývoj softwaru. Měli bychom využít rovněž znalost produkce takzvané environmentální technologie, tedy výroby elektráren, čističek vody a dalších podobných produktů, po kterých je nyní ve světě velká poptávka.
EURO: Je nějaký obor, ve kterém perspektivu nemáme?
JAHN: Myslím, že ocelářství nějakou velkou budoucnost nemá.
EURO: Co říkají investoři na sílící kurs koruny? Mladoboleslavská Škodovka už hrozí nákupem dílů v zahraničí, Japoncům a Francouzům, kteří šli do Kolína kvůli snížení nákladů, to přece také musí vadit.
JAHN: Domnívám se, že na nákup dílů, nebo dokonce odchod firem do levnějšího zahraničí ještě není čas. Třeba automobiloví subdodavatelé sotva do České republiky přišli a nebudou se hned stěhovat jinam. Zvláště teď, když mají možnost dodávat Toyotě s Peugeotem. Tento projekt sílící koruna určitě aktuálně neovlivní.
EURO: Takže silná koruna vám jako řediteli agentury, která má lákat do země investice, nevadí?
JAHN: Začínám pomalu se šéfem Škody Auto Vratislavem Kulhánkem souhlasit, že z hlediska výrobců je kurs koruny už na hranici únosnosti. Myslím, že pokud by se euro dostalo dlouhodobě pod hranici třiceti korun, začalo by to mít na investory negativní vliv. Firmě, která chce využívat lokálních subdodavatelů, by se to už příliš zakusovalo do zisků. Takže euro za dvacet devět korun vidím jako seriózní problém.
EURO: Proč si myslíte, že koruna sílí? Je to proto, že ji investoři houfně nakupují, nebo se zvyšuje produktivita práce?
JAHN: Růst měnového kursu je určitě vyšší, než by odpovídalo agregátnímu zvýšení produktivity. V některých sektorech, jako je třeba právě automobilový průmysl nebo elektrotechnika, se produktivita práce enormně zvýšila. Ale máme spoustu odvětví, v nichž se žádné zvyšování efektivity práce neprojevuje.
EURO: Jinými slovy: vy jako CzechInvest za ten nepodloženě sílící kurs vlastně můžete. Přivádíte zahraniční firmy a ty svými nákupy koruny zvyšují kurs. Co byste dělal na místě ministra financí nebo guvernéra ČNB, má ta situace řešení?
JAHN: Neodvažuji se radit. Myslím, že plán na směnu příjmů z privatizace mimo trh je dobrý. Pak by se ještě dalo pracovat s úrokovými měrami. Rozhodnutí ale rád přenechávám zodpovědným.
EURO: Nová továrna TPCA v Kolíně se sice už začala stavět, ale investor i stát musí ještě do zahájení výroby překonat mnoho překážek. Jednou z největších bude snaha o to, aby český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) a také Evropská unie schválily vládní pobídky automobilce. V jakém stadiu je nyní tento proces schvalování?
JAHN: V současnosti kompletujeme žádosti, začali jsme je předběžně konzultovat jak s ÚHOS, tak s komisí v Bruselu. Tyto instituce nakonec určí takzvanou maximální intenzitu podpory, tedy úlevy, které bude moci stát automobilce nabídnout. Je třeba si ale uvědomit, že do balíku pobídek předkládaného ke schválení nepatří zdaleka všechna zvýhodnění. Jsou tam jen daňové prázdniny, granty na nově vytvořená pracovní místa a školení a také pozemek za zvýhodněnou cenu. Tedy záležitosti, které se vztahují specificky k TPCA. Vedle toho existuje řada pobídek, ze kterých budou čerpat i jiné subjekty, třeba obyvatelé Kolína a další firmy v regionu. Jde třeba o nové silnice, po kterých budou jezdit všichni. Nebo výstavbu bytů a škol či školicího centra.
EURO: Kdy by první skupina pobídek mohla být schválena?
JAHN: Nyní začínají předběžné konzultace, bude to otázka několika měsíců. Myslím, že ta doba nebude rozhodně kratší než tři měsíce a delší než rok. Například schvalování pobídek pro Škodu Auto trvalo rok a přitom to byl dost komplikovaný případ.
EURO: Nemůže investici zbrzdit výkup pozemků? V Hranicích na Moravě mělo město také předběžné smlouvy o koupi a vše se nakonec zkomplikovalo.
JAHN: Pozemky jsou už v podstatě vykoupené. Zóna má asi 300 hektarů, z čehož TPCA nyní kupuje 120 a na zbytek má opční práva. To znamená, že bude určovat, kteří subdodavatelé budou moci do zóny přijít.
EURO: Takže co vám ještě jako koordinátorovi projektu zbývá zařídit?
JAHN: Mnoho věcí. Ve spolupráci s městem musíme například zajistit přípravu infrastruktury v samotné zóně, s ministerstvem dopravy a Středočeským krajem výstavbu dálničního přivaděče. Dále se budeme podílet na rozvoji bydlení v Kolíně, čeká nás taková zdánlivá drobnost, jakou je získáváni pracovních víz pro manažery. S ministerstvem školství budeme zakládat již zmíněné automobilové školicí centrum.