Domácí automobilky a dodavatelské firmy propustily v posledním roce kvůli dopadům hospodářské krize 19 tisíc lidí z celkových 128.500 zaměstnanců. Výroba osobních aut v pololetí klesla o 11 procent na 470.667 vozů.
Autor: Martin Siebert
Český autoprůmysl se podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna s krizí vypořádal docela dobře. „Škoda, TPCA, Hyundai i dodavatelé výrazně profitovali z evropského šrotovného, a proto ten dopad včetně propouštění nebyl tak tragickým, jak se ze začátku očekávalo,“ uvedl Jahn. Šrotovné zavedlo 12 evropských zemí, největší vliv mělo v Německu a na Slovensku. V Česku o jeho zavedení vláda stále nerozhodla.
Přes náznaky oživení čekají podle Jahna automobilky ještě dva těžké roky. Letos by v tuzemsku mohla výroba osobních vozidel stoupnout z loňských 950 tisíc k jednomu milionu. Původní odhady ale milionovou hranici předpokládaly už v tomto roce.