Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů loni vzrostly o sedm procent na rekordních 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 614 miliard korun, tedy o desetinu více než v předchozím roce.
Firmy sdružení se na tuzemské průmyslové výrobě podílejí více než 24 procenty a připadá na ně 22 procent exportu České republiky. Vývoz automobilek loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Celkem 84 procent exportu směřuje do zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA). Největším exportním trhem je Německo (33 procent), následují Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).
Výroba osobních automobilů se loni zvýšila o pět procent na 1,413 milionu vozů, což je dosud nejvíce. Největší výrobce Škoda Auto zvýšil loni domácí produkci o 12 procent na 858 103 aut. V automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356 700 aut a kolínská TPCA snížila produkci o desetinu na 199 078 vozidel.
Česko si loni udrželo druhou příčku v podílu vyrobených aut na obyvatele za Slovenskem. V absolutních číslech Česku patří 17. příčka na světě. Výroba nákladních aut stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a produkce autobusů vzrostla o 5,5 procenta na 4631 vozů. Výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů. Zvýšila se také produkce přívěsů a návěsů o dvě procenta na 25 219.
Tržby dodavatelských firem stouply o 3,4 procenta na 460,5 miliardy korun. Export výrobců dílů se podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka zvýšil o 0,6 procenta na 353,1 miliardy korun.
Hnědé odbory: německé automobilky se obávají extremistů v závodních radách
Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara poptávka po automobilech sice dál roste, ale ztrácí dynamiku. „Sektor také začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent,“ uvedl. Autoprůmysl podle něj čekají v příštích letech největší změny v historii, které souvisí se snižováním emisí, zaváděním elektromobility nebo autonomního řízení. Odvětví bude muset čelit inflaci, výkyvům kurzu koruny, ale i politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení cel v USA.
Zaměstnanost ve firmách sdružení loni vzrostla o šest procent na 126 375 lidí. Průměrná mzda stoupla o sedm procent na 37 399 korun. Byla tak o 27 procent nad průměrnou mzdou v Česku.
Letos za leden až květen výroba stagnovala na loňské úrovni 624 780 vozů. Škoda Auto zvýšila produkci o tři procenta na 392 681 aut. Produkce nošovické Hyundai klesla o 9,5 procenta na 141 400 aut. Kolínský výrobce mini vozů TPCA si polepšil o téměř dvě procenta na 90 698 vozů.
Přečtěte si rozhovor s Timem Bernhardem:
Zůstat stále hladový. Život automobilového závodníka není jen o řízení, říká Timo Bernhard
Prvních letošních pět měsíců, kdy výroba stagnovala, podle partnera EY Petra Knapa naznačuje, že loňský rekord letos pravděpodobně překonán nebude. „Agregovaná čísla za rok 2017 ukazují, že české automobilové firmy nijak zásadně neinovují v oblasti automatizace a robotizace. Tržby jim narostly o sedm procent, počet zaměstnanců o zhruba šest. Při skutečnosti, že část práce je zajišťována dodavatelsky, nelze hovořit o zásadním technologickém posunu. Ten je přitom velmi potřeba, aby české výrobní závody, včetně dodavatelů, dokázaly obstát v budoucí konkurenci komplexního světa elektromobility a ultraflexibilní výroby,“ podotkl.
Členy Sdružení automobilového průmyslu je 146 výrobců vozidel, dodavatelů a dalších subjektů zapojených v automobilovém průmyslu ČR. Sdružení dnes také vyhlásilo Podniky roku 2017, které hodnotí podle zisku, přidané hodnoty a meziroční změny tržeb. Mezi firmami do 250 zaměstnanců titul získaly Global Assistance, Tiberina Automotive a Toyota Tsusho Europe, z velkých firem pak Iveco Czech Republic, Magna Exteriors a Škoda Auto.
Dále čtěte: