ČESKO BUDE V RÁMCI DĚLBY PRÁCE V EVROPSKÉ UNII VYRÁBĚT HLAVNĚ OSOBNÍ AUTOMOBILY A KOMPONENTY PRO NĚ.
Odvětví zaměstnává celkem 130 tisíc lidí
Česká republika je nyní v získávání investic do výroby automobilových komponentů nejúspěšnější. Vyplývá to ze studie Evropský investiční monitor 2003 konzultantské firmy Ernst & Young. Z celkového počtu projektů, které se v tomto sektoru předloni (celková loňská čísla nejsou k dispozici) v Evropě realizovaly, jich přilákala ČR osmnáct procent. Předstihla tak tradiční leadery - Velkou Británii (s 13 procenty) a Francii (s 12 procenty). Také v oblasti investic směřujících do zemí přistupujících k Unii Česko jasně vede. Získalo polovinu všech projektů. Automobilový průmysl je přitom nejdůležitějším průmyslovým odvětvím v tuzemsku. Celých 85 procent výroby směřuje na export. Toto odvětví představuje 21 procento celkového českého vývozu. Obrat firem, působících v automobilovém průmyslu dosahuje 11,3 milionu eur (350 miliard korun) a ročně se zvyšuje o 7,1 procenta. Odvětví celkem zaměstnává celkem 130 tisíc Čechů.
TRADICE A DOBRÁ POVĚST Výroba osobních automobilů v České republice má dlouhou a jedinečnou tradici. V roce 1897 byla Tatra President prvním automobilem vyrobeným na výrobní lince ve střední Evropě. Dnes produkuje Tatra těžké nákladní automobily s celosvětovou reputací, kterou si vydobyla díky závodům Paříž-Dakar. Škoda Auto je třetím nejstarším výrobcem osobních automobilů na světě. Privatizace státních podniků umožnila zahraničním firmám přebírat existující společnosti a využívat kvalifikované české pracovní síly. Příchod Volkswagenu do Česka navíc logicky vyvolal velký zájem a příliv subdodavatelů. FIRMY SE STĚHUJÍ DO ČESKA
Francouzská skupina Valeo je v tuzemsku od roku 1996. Provozuje tři výrobní závody - v Rakovníku, Žebráku a Humpolci. Jejich hlavním výrobním programem je produkce součástek a dílů pro klimatizační systémy a výroba kompresorů a výměníků tepla. V Praze pak buduje nové výzkumné a vývojové středisko. Německá společnost Continental AG plánuje postavit v areálu firmy Barum Continental v Otrokovicích nový výrobní závod na zpracování gumárenských směsí s výrobou speciálních vysokorychlostních pneumatik za 2,345 miliardy korun. Robert Bosch, druhý největší evropský investor do odvětví automobilové výroby, má v tuzemsku tři své divize. Ty zaměstnávají ve výrobě kompresorových jednotek, hlav válců motorů a vstřikovacích jednotek motorové nafty celkem sedm tisíc lidí. Na jaře loňského roku dokončilo konsorcium Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) hrubou stavbu nového výrobního závodu u Kolína. Investice za 1,5 miliardy eur (zhruba 50 miliard korun) přinese tři tisíce pracovních míst. Nový závod má vyrábět 300 tisíc automobilů ročně. Vloni zahájila zkušební provoz ve výrobním závodě v Liberci japonská společnost Denso Corporation. Na evropský trh bude dodávat jednotky klimatizace a topení pro osobní automobily. Plánuje zaměstnat přes tisíc lidí.
**DOMÁCÍ PODNIKY USPĚLY
Automobilový průmysl nestojí výhradně na přítomnosti zahraničních firem. Tuzemské společnosti s největším nárůstem tržeb v automobilovém průmyslu reprezentují například Galvia, Gemi Czech a Kasko. Mezi české firmy, které uspěly v tomto odvětví se silnou konkurencí, patří i subdodavatelé automobilek jako Gumotex, Karsit, Metalplast Lipník, Tanex plasty, Motor Jikov, ČZ Strakonice, Adaco, AXL Semily, Buzuluk Komárov, BTV plast, Kastek UB, Isolit Bravo či SVA Holýšov.