Menu Zavřít

Automobilový průmysl v Německu padá, v ohrožení je až desetina míst

Autor: Shutterstock

Propouštění mnoha z více než 800 tisíc lidí pracujících v německém automobilovém odvětví oddaluje zatím jen kurzarbeit. Třetinový pokles výroby i exportu tradičních vozů ale může vyvážit bleskový nástup elektromobilů. V Německu jich bylo jen v srpnu v meziročním srovnání prodáno 4,5krát víc.

Od letošního ledna do září sjelo z výrobních pásů německých
továren 2 389 200 automobilů, což je přesně o třetinu méně než v loňském roce.
Také export aut z Německa zaznamenal třetinový propad. Pozitivnější výhled
přinášejí čísla nově registrovaných vozů za září, která meziročně narostla o
osm procent na 265 200 vozů. Důvodem je však i více pracovních dní než v září
loňského roku.

O místo přijde možná desetina lidí v automotive

Německá vláda vsadila na kurzarbeit a řada německých podniků udržuje zaměstnance jen díky tomuto nástroji státní pomoci. Odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer z německého centra pro automobilový výzkum Center Automotive Research říká, že výrobci počítají s dlouhodobě nižším trhem a připravují se na snížení kapacity. Dudenhöffer se také domnívá, že výrobci aut po ukončení čerpání kurzarbeitu začnou s propouštěním. Podle něj bylo vyplácení kurzarbeitu, a především pak jeho prodloužení, impulzem k nižší produkci a získání času na postupnou redukci pracovních míst. Strategií automobilek bude podle Dudenhöffera prodej menšího počtu aut s vyšší marží.

Zároveň probíhá v Německu v plném proudu přeměna automobilového
průmyslu jako takového. Dochází k obratu směrem k elektromobilům a k upouštění
od trendu mít vlastní auto. To bude mít vliv i na zaměstnanost v odvětví. V
současnosti ve výrobě automobilů a automobilových součástek pracuje přes 800
tisíc lidí. Experti odhadují, že změny v branži by se mohly dotknout téměř 80
tisíc pracovních pozic čili každého 10. místa.

Pokles výroby v Německu bude mít vliv i na české dodavatele.
V Česku směřuje 80 procent výroby v automobilovém průmyslu na export, z toho
jedna třetina putuje do Německa. Úbytek produkce se tak nutně dotkne i českých
výrobců. Nicméně řada tuzemských firem v posledních letech rozkládala riziko
diverzifikací dodávek v rámci automobilového průmyslu i záměrným směřováním
výroby do více průmyslových oborů.

Elektromobilita zažívá raketový růst

Zatímco podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) bylo v srpnu nově zaregistrováno přes 251 tisíc aut, což je o 20 procent méně než loni, dokázala pouze automobilka Tesla prodat 4,5krát více aut než v srpnu 2019. Podle KBA stouply registrace elektromobilů za srpen o 308 procent na 33 203 vozů.

Tím prodeje elektromobilů dosáhly s více než 13procentním
podílem na celkovém trhu nového rekordu. České firmy jsou již dnes zapojeny do
projektů spojených s vývojem a výrobou elektromobilů v Německu a trend bude
nadále růst. Aktuální příležitostí pro české dodavatele může být i nový výrobní
závod automobilky Tesla nedaleko Berlína, odkud by první auta měla vyjet v
polovině příštího roku.

Spolková vláda zařadila elektromobilitu mezi klíčová odvětí, kam směřují miliardové investice na výzkum a vývoj. Elektromobily mají daňová zvýhodnění a Němci masivně budují infrastrukturu pro nabíjení tak, aby po německých dálnicích jezdil na konci roku 2022 jeden milion elektromobilů. Německo se má zároveň stát centrem výroby baterií v Evropě.

Autor je ředitelem zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu

ebf - tip - debata

PDF verze říjnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).