Menu Zavřít

Automobily stojí v cestě dohodě s Korejci

26. 5. 2009
Autor: Euro.cz

V sobotu se v korejské metropoli Soulu uskutečnil Summit EU-Korea pod vedením českého prezidenta Václava Klause. Překonat rozpory v citlivých otázkách připravované dohody o volném obchodu se vyjednavačům nepodařilo – její podepsání musí zařídit švédské předsednictví.

Václav Klaus

Autor: Martin Siebert

Historicky první summit EU-Korea měl přispět k urychlené ratifikaci smlouvy o volném obchodu. Nestalo se. Na setkání, kterému dominovali tři muži: český prezident Václav Klaus, předseda Evropské komise José Manuel Barroso a korejský prezident I Mjong-bak, se jasně ukázalo, že hospodářská krize škodí volnému obchodu.

Státníkům se nepodařilo překonat rozpory nad některými citlivými otázkami – především pak korejskými refundacemi. Tamní výrobci mají totiž v případě, že dovážejí součástky ze třetích zemí a následně exportují hotové výrobky nárok na vrácení zaplacených celních poplatků. V praxi to probíhá například tak, že korejská automobilka levně nakoupí některé součástky v Číně a clo (které by tyto importy podstatně zdražovalo) za ní zaplatí „erár“.

Tyto praktiky ale považují unijní vyjednavači za „nepřípustné narušení volné soutěže“. V takovém postoji je samozřejmě podporuje především mocná lobby evropských výrobců automobilů. Liberální ekonomové však namítají, že odmítáním státních subvencí Unie de-facto odpírá „dárek“ pro unijní spotřebitele (v podobě nižších cen aut) od korejských daňových poplatníků.

MM25_AI

Odpůrci refundací však argumentují výrazným nepoměrem v dovozech a vývozech automobilů mezi Unií a Koreou. Zatímco Korejci si loni koupili 33 tisíc evropských vozů, obyvatelé Unie si pořídili 409 tisíc aut vyrobených v Koreji.

Více na EurActiv.cz.

  • Našli jste v článku chybu?