ZATÍMCO CENY AUT JSOU NA SVĚTOVÉ ÚROVNI, PLATY JSOU ČESKÉ. TO JE JEDNÍM Z HLAVNÍCH DŮVODŮ MASOVÉ OBLIBY LEASINGU AUTOMOBILŮ U NÁS.
Podíl dopravních prostředků na celkové hodnotě leasingových operací klesá
Na leasing je v České republice pořizováno šedesát procent nových automobilů. V západní Evropě se přitom leasing využívá přibližně k pětině nákupů. Stále větší oblibu má leasing i v případě nákupu ojetých vozů - pořízení staršího automobilu touto formou u nás řeší zhruba každý pátý kupující. Konkurovat v tomto ohledu nám může jenom Velká Británie a Irsko. Celkem se u nás v loňském roce na leasing prodalo více než sto třicet šest tisíc automobilů za čtyřicet šest miliard korun. Z toho v necelých padesáti tisících případech šlo o ojeté vozy. Specificky českým fenoménem je především velké množství aut, které si takto „naleasaly“ soukromé osoby. Třicet tisíc nových automobilů a téměř pětatřicet ojetých vozů putovalo do jejich rukou.
SPOLUPRÁCE SE VYPLATÍ I DODAVATELŮM
Ceny majetku předaného do leasingového užívání v roce 2002 činily dohromady téměř devadesát sedm miliard korun. Pokud osobní automobily z této částky představovaly bezmála polovinu a dohromady s nákladními a užitkovými auty více než dvě třetiny, uděláme si jasný obrázek o významu této komodity na leasingovém trhu. Zvlášť když je obecně známo, že velkou část tzv. užitkových automobilů si pořídí drobní podnikatelé. Přes týden v nich vozí - obrazně řečeno - materiál do dílny, o víkendu rodinu k babičce. Ještě markantněji se vztah leasingu a automobilů ukáže, když srovnáme počty kusů leasovaných předmětů: Ze 198 000 šlo v loňském roce o už výše zmíněných 136 000 osobních automobilů. V dalších třiatřiceti tisících případů šlo o vozy nákladní a především užitkové. Na druhou stranu je třeba říci, že podíl automobilů na celkové hodnotě leasingových operací postupně klesá. Původně se slovo „leasing“ pojilo s automobily takřka stoprocentně. Přibližně od poloviny devadesátých let však tento způsob financování stále více využívají podnikatelé pro nákup strojů a zařízení. I oni vidí hlavní výhodu v jednodušším a rychlejším vyřízení leasingu než úvěru v bance. Ten je pro ně často zcela nedostupný. Popularita leasingu stoupá i na straně dodavatelů, a to jak automobilů, tak například strojů či dalšího zařízení. Spojení s leasingovými společnostmi jim zajišťuje vyšší odbyt. Díky kampani společnosti ŠkoFin na leasing Škody Fabia „Já na to mám“ mladoboleslavská Škodovka po měsících stagnace opět ovládla nadpoloviční část trhu. Počet prodaných fabií výrazně stoupl, a proto se Škoda rozhodla celou akci rozšířit i na octavie. „V současné době se leasing na prodeji škodovek v tuzemsku podílí šedesáti procenty a toto číslo stále roste,“ pochvaluje si mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Od konce dubna, kdy akce odstartovala, prodala Škoda už více než šest tisíc fabií. Výrobci a prodejci si mohou dovolit nižší cenu právě v případě, že jsou s leasingovou společností majetkově propojeni. Nejen škodovka, ale například i Ford prodá v České republice většinu vozů přes vlastní leasingovou společnost Ford leasing. Proti loňskému roku stoupl Fordu počet smluv o jedenatřicet procent. Spolupráce však probíhá například i mezi ČSOB Leasing a výrobci tiskařských či manipulačních strojů. Zatímco v podílu počtu automobilů pořizovaných formou leasingu je ČR na evropské špičce, v podílu investic do průmyslu Evropu pomalu dohání. Průměr investic do strojů a zařízení se v Evropě pohybuje okolo třiceti procent, u nás je to zatím asi čtvrtina, i když podíl leasingu roste. Například v Polsku však jde o více než třetinu. Vraťme se však k automobilům. V čem tkví důvody takového rozšíření právě tohoto odvětví leasingu u nás? Jádro pudla spočívá bezesporu v nižší koupěschopnosti českých obyvatel. Jednoduše řečeno: zatímco ceny automobilů se pohybují na světové úrovni, příjmy jsou české.
LEASING JE DOSTUPNĚJŠÍ NEŽ ÚVĚR
Pro leasing v porovnání s jinými formami úvěrů mluví i rychlost jeho vyřízení. S automobilem můžete v ideálním případě odjet do půl hodiny. Klient si může určit výši akontace i délku splácení. Svou roli hraje i to, že předmět leasingu je až do konce smlouvy (obvykle tři až pět let) majetkem leasingové společnosti. To je samozřejmě z jedné strany nevýhoda (nemůžete s vozem volně nakládat, například ho prodat, aniž byste se nejprve dohodli s leasingovkou). Vypovězení smlouvy ze strany nájemce je podmíněno výrazným penále. To v případě úvěru od banky můžete teoreticky vůz prodat a bance zaplatit (vynechme teď otázku, za kolik se podaří prodat například dva roky starý model automobilu). Dokonce i změny k lepšímu (například pořízení klimatizace či výměnu motoru za silnější) je třeba řešit se společností. Ta, pokud bude souhlasit, jako majitel vozu úpravy financuje a nájemci je naúčtuje ve zvýšených splátkách. Na druhou stranu ale právě proto, že vůz zůstává majetkem společnosti, odpadá složité dokazování příjmů, hledání ručitele atd., které by zájemce o úvěr čekalo v kterékoliv bance. Banka navíc půjčí pouze do určité výše, dané právě především výší příjmů. Na automobil za tři sta tisíc tak žadatel s průměrným příjmem nemá šanci dosáhnout. Leasingovky si adepta o pronájem vozu proklepávají důkladněji až při ceně automobilu od půl milionu výše.
Velkou část užitkových automobilů si pořizují drobní podnikatelé. Přes týden v nich vozí zboží či materiál, o víkendu rodinu.