Řídit automobil v Moskvě potažmo v Rusku je něco úplně jiného než řízení ve slunné Kalifornii, Arizoně nebo Nevadě. Podmínky na ruských silnicích s lidskými chybami, nedokonalým značením a špatným počasím se přitom více blíží globální realitě provozu. Při testu v Rusku autonomní vozy z celého světa selhaly. Jejich vývojáře tak čeká ještě dlouhá cesta.
Testovací vozy autonomního řízení, které sbírají data o dopravě, se pohybují na silnicích amerických států Kalifornie, Arizony nebo Nevady. Jejich data mají posloužit uvedení robotických vozů do běžného dopravního provozu.
Americké silnice v těchto státech se kromě stabilního slunečného počasí vyznačují také mimořádnou šířkou, dobrým stavem a pravidelnou údržbou, dodržováním dopravních pravidel. Například firma Waymo testuje autonomní vozidla bez lidské obsluhy na předměstí Chandler arizonského města Phoenix. Cestující mají vozit do několika měsíců.
Obecně firmy ze Silicon Valley předpokládají, že skutečný nástup autonomních vozů do praxe nastane v řádu několika let. Z ruské perspektivy se ale zdá nástup aut bez řidiče jako větší science-fiction.
„Nemáme tu luxus kalifornských silnic. Naše podmínky se neustále mění. Sníh pokrývá dopravní značení, déšť zakrývá přední sklo, slunce vás oslepuje. Naši lidé musí s tímto počítat,“ varovala Olga Uskovová z ruské softwarové firmy Cognitive Technologies.
Jak se řídí v Rusku. Podívejte se:
Technologie testované ve sluncem zalitých amerických silnicích se těžko mohou uplatnit v ruské realitě. V tomto kontextu se upozorňuje na dopravní situaci v Moskvě. Kromě extrémního počasí jsou svou bezohledností vyhlášení i ruští řidiči, kteří nerespektují dopravní značení, jízdu v pruzích ani nepoužívají světla ke změně směru jízdy.
Na cestách často překážejí stará auta, dopravu narušují vládní kolony, stavební vozidla. Nepoužívají se bezpečnostní pásy, překračování rychlosti je běžné. Na ruských silnicích umírá dvakrát více lidí než na amerických. Jen v Moskvě je dvacet vážných dopravních nehod denně.
Řidič zatím poráží robota:
Zkušený řidič poráží autonomní řízení. Nesplete si igelitku s kočkou
Jak upozornila Uskovová v deníku The Guardian, většina silnic na světě se blíží spíše ruské praxi než silnicím v Mountain View, kde sídlí firmy jako Google nebo Facebook. Proto mohou mít paradoxně ruští vývojáři výhodu, když pracují na vývoji softwaru pro autonomní řízení.
Tato teorie byla testována v rámci třídenní akce, jež se konala v Moskvě. Během hackathlonu pro autonomní auta se programátoři z celého světa (studenti MIT, Cambridge, univerzity v Pekingu) snažili naprogramovat aplikaci pro autonomní řízení v ruském hlavním městě.
Neřešitelný úkol
Vize autonomního vozu, který jezdí v moskevském provozu, naráží na problémy. Většina ze 150 zúčastněných se snažila na základě dat identifikovat moskevské dopravní značení. Například v dešti nebo sněhu. Pro zahraniční studenty to byl neřešitelný úkol.
„Značky jsou malé a v Rusku vypadají velmi podobně,“ stěžoval si Sami Mian, programátor z arizonské univerzity. Například cedule, jež označuje začátek města, se dá snadno zaměnit se značkou stop. Nejlepší tým měl jen 40procentní úspěšnost při rozpoznávání značek. Přitom se jednalo o tři moskevské studenty, kteří znají nástrahy dopravy v ruské metropoli nejlépe a využili ve svém programu neuronové sítě.
V Rusku se vývojem autonomního řízení zabývá firma Kamaz, výrobce kamionů a zemědělské techniky. Spolupracuje s firmou Cognitive Technologies. Uskovová vysvětlila, že využití lidarů na sněhu nefunguje. Šanci mají například kamery s vysokým rozlišením nebo zapojení umělé inteligence.
V Rusku zatím pořádně není kde testovat. Kromě 400metrového polygonu v Moskvě. I když tu jsou vyznačeny přechody, značky i kruhová křižovatka, je to nedokonalá kopie reálných moskevských podmínek. Paradoxem bylo, že se zahraniční studenti na polygon nepodívali. Exkurze byla zrušena z důvodu katastrofální dopravní situace v Moskvě.
Dále čtěte: