Nástup autonomních vozů do velkých měst přinese velké problémy, varují vědci z americké neziskové organizace Union of Concerned Scientists. Hustotu dopravy zvýší až o dvě třetiny, navíc prohloubí nerovnost mezi lidmi. Města by podle nich v budoucnu měla sáhnout k pokutám pro auta, ve kterých bude jen jeden pasažér.
Autoři studie o budoucnosti autonomní mobility upozorňují, že masivní rozšíření nové technologie zvýší stupeň dopravy už tak ucpaných komunikací ve velkoměstech. Pro svůj výzkum se zaměřili na Washington D.C. Z jejich bádání vyšlo najevo, že v roce 2040 by hustota dopravy v hlavním městě USA mohla stoupnout až o 66 procent.
Rapidní nárůst vozidel na silnicích by se podle vědců negativně promítl do sociální situace ve velkých městech. Lidé s nižším příjmem a rasově minoritní komunity, které obvykle žijí na okrajích měst, by se do práce dostávali stále složitějším způsobem. Doba strávená v dopravních zácpách by se pro tuto skupinu lidí mohla v krajním případě zvýšit až sedminásobně.
Z tohoto důvodu je podle výzkumu zásadní, aby autonomní vozy byly elektrické, a zabránilo se tak výraznému znečištění ovzduší v oblastech na krajích velkoměst a také zvýšené míře emisí. „Stejně jako u každé další technologie budou výsledek závislý na tom, jak ji dokážeme regulovat,“ říká Richard Ezike, hlavní autor studie.
Létající taxíky do šesti let realitou. V roce 2035 budou globálně dostupné
Aby se zamezilo nejčernějším scénářům, navrhují autoři studie vyšší investice do hromadné dopravy a její neustálou modernizaci. „Musíme zajistit, aby každá oblast nabízela několik dopravních možností,“ říká Ezike. „S nástupem samořídících aut musíme rozšířit i vysokokapacitní dopravu tak, aby měl každý dostupnou možnost dostat se tam, kam chce.“
Kromě toho ale vědci přicházejí s jedním kontroverzním návrhem. Aby nedošlo k zhoustnutí dopravy až o dvě třetiny, měla by podle nich města sáhnout k pokutám pro vozy s jedním pasažérem. Podle studie by se tak podpořila alternativa spolujízdy, ve které vidí vědci budoucnost. Přizpůsobit by se tomu mělo i plánování ulic, které by byly uzpůsobené rychlému nasedání a vystupování lidí z aut, na úkor míst k parkování.
„Musíme pečlivě přemýšlet o tom, jak začleníme automatizované vozy do našich všedních životů,“ říká Ezike. „Prioritou musí být lidé a nikoli vozidla. Nastavena musí být taková pravidla, která zajistí, aby došlo k omezení hustoty dopravy, nižším emisím a rovnému přístupu k přepravě.“
Dále čtěte: