Telekomunikační společnost Telefónica O2 dokončila ve spolupráci s ministerstvem dopravy a hasičským záchranným sborem testování celoevropského projektu tísňového volání z automobilů označovaného jako eCall 112 (emergency call – záchranné volání). Systém je založen na elektronickém zařízení v automobilu, takzvané palubní jednotce, která kombinuje zařízení umožňující lokalizaci přes GPS systém a modul mobilního telefonu se SIM kartou. V případě nehody se palubní jednotka díky senzorům (například na airbagu) sama aktivuje, vytočí linku 112 a přes síť O2 odešle data o přesné poloze vozu, rozsahu havárie či informaci typu automobilu.
„Takové cenné údaje by významným způsobem urychlily a zefektivnily pomoc občanům při autonehodách,“ říká Luděk Prudil z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru. Systém umožní i manuální ovládání díky tlačítku umístěnému ve vozidle, aby mohl zavolat i řidič. „Systém eCall může snížit počet úmrtí, omezit škody a přispět ke zlepšení plynulosti silničního provozu. Je to jedna z užitečných technologií, jak využít inteligentní dopravní systémy ve prospěch větší bezpečnosti účastníků provozu,“ řekl ČTK náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Zavedení systému by prý mohlo snížit počet úmrtí na silnicích o pět až patnáct procent (vloni zemřelo v autech na území ČR 1063 lidí).
Systém eCall 112 by se měl do ostrého provozu dostat v roce 2010, zavedení jednotného celoevropského systému zatím brání přijetí jednotného standardu Evropskou komisí. Cena palubních jednotek by se měla pohybovat kolem 150 eur (asi čtyř tisíc korun), od roku 2010 počítají výrobci aut s nabídkou jednotek jako doplňkové výbavy vozidel. Obdobnou službu nabízí již několik let česká společnost AutoLocator jako doplněk systému zabezpečení vozidel prostřednictvím GPS navigačního systému. Základní cena za roční využívání služby Pomoc při havárii stojí 1450 korun, přičemž AutoLocator dokáže zjistit polohu vozidla - tedy i nehody - s přesností deseti metrů.